if (window.location.href.includes("kurumsal-teklif")) { window.dataLayer = window.dataLayer || []; window.dataLayer.push({ 'event': 'kurumsal_teklif_button_click' }); }
KURUMSAL TEKLİF ALIN

Aynı Rotada Benzinli ve Elektrikli Araç Karşılaştırma: Hangi Harcamayı Yaptı?

Elektrikli ve benzinli araç tercihlerinde markanın ve modelin yanı sıra sürüş konforu, zaman yönetimi ve maliyet gibi unsurlar da belirleyici olur. Benzer segmentlerdeki ve yaş grubundaki iki araç türüne dair karşılaştırma yaptığımız bu yazıda araçların aynı mesafede sergilediği performansı değerlendirmeyi amaçladık. Benzinli ve elektrikli motor teknolojilerinin enerji tüketimi, konforu, zaman yönetimi ve altyapı erişimi gibi noktalarda nasıl farklılaştığını inceledik. Bu farklılıkların kullanıcı deneyimine etkisini değerlendirmek için teknik unsurlar üzerinden ilerledik. Ayrıntılı araç karşılaştırma verilerini içeriğimizde bulabilirsiniz. 

Şarj mı, Yakıt mı? Enerji Tüketim Verileri

Şarj mı, Yakıt mı? Enerji Tüketim Verileri

Enerji tüketimi araç seçiminde göz önünde bulundurulan başlıca faktörlerdendir. Elektrikli ve benzinli araçlar farklı teknolojilerle donatıldığından aynı mesafede farklı miktarda enerji tüketebilir. Bu fark kullanım maliyetini ve zaman yönetimini doğrudan etkiler.

Elektrikli ve benzinli araçların enerji tüketimininin aynı rotada nasıl değiştiğini bir örnek üzerinden inceleyelim. Bunun için 2 Temmuz 2025 tarihindeki yakıt ve enerji maliyetlerini dikkate alarak bir karşılaştırma yapalım. Ortalama maliyeti hesaplarken 500 km'lik İstanbul-İzmir güzergâhını esas alalım:

Elektrikli Araç

  • Elektrikli bir aracın 100 kilometredeki enerji tüketimi ortalama 18-22 kWh'tir. Elbette bu tüketim aracın modeli, sürüş hızı ve yol koşulları gibi faktörlere bağlı olarak değişiklik gösterir.

  • İstanbul-İzmir arası ortalama 500 km mesafede araç, yaklaşık olarak 100 kWh enerji harcayacaktır.

  • Aracın şarj ihtiyacının nerede ve nasıl karşılandığı da maliyeti doğrudan etkiler. Örneğin en uygun seçenek olan evde şarjla kWh başına ₺2-3 ile şarj tamamlanabilir. AC şarj istasyonlarında birim fiyat yaklaşık ₺8-9 olurken DC hızlı şarjda bu maliyet birim başına ₺13'na kadar çıkabilir. Ortalama birim fiyat ₺10 olarak kabul edilirse:
    Ortalama 100 kWh enerji için ₺1.000 gibi bir enerji maliyeti ortaya çıkacaktır. 

Benzinli Araç

  • Benzinli bir araçsa 100 kilometrede ortalama 5-15 litre arasında yakıt harcar. Bu yakıt miktarı aracın özelliklerine, trafiğin durumuna ve sürüş hızına göre artıp azalabilir. Özellikle yüksek hızda araç kullanımı yakıt kullanımını artırır.

  • Aracın 100 kilometrede ortalama 10 litre yakıt kullandığı senaryoyu ele alalım. 500 km'lik İstanbul-İzmir güzergâhında ortalama 50 litre benzin harcanacaktır. 

  • 2 Temmuz 2025 itibarıyla benzin fiyatının litre başına ₺48.93 olduğu varsayılırsa bu yolculukta ihtiyaç duyulacak 50 litre benzin için ₺2.446,5 yakıt maliyeti ortaya çıkacaktır.

Bu veriler ışığında araç yakıt tüketimi karşılaştırması yapıldığında elektrikli araçların avantajlı maliyetler sunduğu ortaya çıkar.

Ancak enerji tüketim değerlerinin uzun yolculuklarda ve şehir içi kullanımda değişiklik göstereceği unutulmamalıdır. Özellikle sürüş tarzı ve trafik yoğunluğu gibi etkenler yakıt tüketiminde doğrudan etkilidir. Benzin fiyatlarının petrol piyasalarına bağlı olarak dalgalanması da göz önüne alınmalıdır. 

Toplam Seyahat Süresi ve Zaman Yönetimi

Seyahat süresi her iki araç türünde de sürüş alışkanlıklarına ve dolayısıyla aracın performansına göre değişir. Özellikle şehirler arası uzun yolculuklarda toplam seyahat süresi yakıt durumuna ve şarj ihtiyacına göre farklılaşır. Örneğin:

  • 500 kilometrelik bir rotada benzinli aracın 100 km/s hızla hareket ettiği ve hiç mola vermediği bir senaryoda yolculuk 5 saat sürer. Bu tür araçlarda yakıt dolumu genellikle kısa sürdüğünden yolculuk sırasında yakıt ihtiyacı ortaya çıksa bile uzun bir bekleme süresine gerek kalmadan yolculuğa devam edilebilir.

  • Aynı hızdaki ve aynı rotadaki bir elektrikli araç yaklaşık 30 dakikalık bir şarj molası verdiğinde seyahat süresi 5 saatin üzerine çıkar. Bunun nedeni elektrikli araçlarda şarj istasyonu lokasyonuna ulaşım, istasyonun doluluk durumu ve şarj etme süresi gibi değişkenlerin varlığıdır. Planlı rotalarda şarj noktalarının önceden belirlenmesi mola sürelerinin kısalmasını sağlayabilir.

Bununla birlikte şehir içi trafikte ve kısa mesafelerde bu fark büyük ölçüde ortadan kalkar. Elektrikli araçlardaki planlı şarj imkânı ve daha az bakım ihtiyacı gibi avantajlar özellikle şehir içi kullanımda zaman yönetimini kolaylaştırır.

Sürüş Deneyimi ve Konfor Kıyaslaması

Sürüş deneyimini ve konforunu doğrudan etkileyen en önemli faktörlerden biri aracın performansıdır. Elektrikli ve benzinli araçlardaki farklı teknolojik altyapılar, kendilerine özgü çeşitli avantajlarla sürüş deneyimini iyileştirir. Sürüş deneyimi ve konfor açısından araç performans karşılaştırması şu şekilde yapılabilir:  

  • Anlık Tepki Süresi: Elektrikli araçların motoru, dönme kuvvetini (tork) anında gerçekleştirerek motorun saniyeler içinde hızlanmasını ve aracın devir almasını sağlar. Motorun ısınması için ekstra süreye ihtiyaç duymadan çalışır. Bu sayede özellikle şehir içi trafikte anında tepki vererek sürüşün akışkan olmasını destekler. 

  • Hızlanma Performansı: Benzinli araçlarda motorun ve şanzımanın senkronize çalışması özellikle düşük hızlarda daha kontrollü bir hızlanma deneyimi sağlar. Öte yandan maksimum hıza ulaşma süresi elektrikli araçlara kıyasla genellikle daha uzundur. Bu farkın ana etkenleri arasında tork süresi ve vites geçişleri yer alır.

  • Pürüzsüzlük: Elektrikli araçlarda geleneksel mekanik vites kutusu bulunmadığı için hızlanma sırasında yumuşak ve sarsıntısız bir sürüş deneyimi elde edilir. Benzinli araçlardaysa vites geçişleri sırasında sarsıntı hissedilebilir. 

  • Sessiz Çalışma ve Titreşim: Benzinli araçlarda motorun devir geçişlerine ve hıza bağlı olarak yüksek titreşim ve ses hissedilebilir. Bazı sürücüler bu sesi ve titreşimi sürüşü daha fazla hissettiren etkenler olarak değerlendirirken bazı sürücüler bunu dezavantaj olarak görür. Elektrikli araçlarsa sessiz çalışan ve titreşimi minimuma indiren motor yapısıyla oldukça konforlu bir sürüş deneyimi vadeder. Bu açıdan araç donanım karşılaştırması yapıldığında özellikle şehir trafiğinde elektrikli otomobillerin sessiz çalışma prensibi daha belirgin bir avantaj olarak öne çıkar.

  • Denge ve Yol Tutuş: Her iki araç türünün süspansiyon yapıları benzer olsa da virajlarda yol tutuş performansı değişiklik gösterebilir. Elektrikli araçlarda ağırlık daha dengeli dağıldığından özellikle virajlarda daha sabit ve dengeli bir sürüş elde edilir. Benzinli araçlardaysa motorun ön bölümde yer alması ağırlığın öne kaymasına neden olur ve virajlarda yol tutuşunu etkileyebilir.

Altyapı ve Erişilebilirlik Farkı

Altyapı ve Erişilebilirlik Farkı

Altyapıya erişim bir aracın kullanıcıya sağladığı verimi artırmaya yardımcı olan önemli etkenlerden biridir. Benzinli araçların kullanımı uzun yıllara dayandığı için ülkemizde akaryakıt istasyonu altyapısı oldukça gelişmiş durumdadır. İstasyonların ülke genelinde yaygın olması neredeyse her bölgede akaryakıt dolumunu mümkün kılar. Bu durum özellikle şehirler arası yolculuklarda esneklik sağlar. 

Öte yandan elektrikli araç kullanımının yaygınlaşmasıyla birlikte şarj istasyonlarının sayısı da her geçen gün artmıştır. Özellikle kentsel alanlarda ve ana güzergâhlarda şarj istasyonlarının sayısı daha fazladır. Alışveriş merkezlerinden konut otoparklarına kadar birçok alanda da elektrikli şarj istasyonları yer alır. 

Elektrikli araç kullanıcılarının uzun yolculuğa çıkmadan önce şarj noktalarına ilişkin rota planlaması yapması erişim sorunlarını en aza indirebilir. Aracın şarj olma süresi ve bölgenin yoğunluğu gibi etkenler de altyapıya erişimde dikkate alınması gereken unsurlardandır.  

Günlük ve Aylık Maliyet Projeksiyonu

Elektrikli ve benzinli araçların maliyet kıyaslamasında yakıt giderlerinin yanı sıra bakım masrafları da değerlendirilmelidir. Günlük ve aylık maliyetler bireysel kullanım alışkanlıklarına, bölgesel yakıt ve bakım fiyatlandırma politikalarına bağlı olarak değişir. 

  • Yakıt Giderleri: Elektrikli araçlardagünlük şarj maliyeti şarj ünitesinin türüne bağlı olarak değişebilse de enerji tüketimi açısından genellikle düşük birim maliyet sunar. Benzinli araçlardaysa yakıt maliyeti akaryakıt fiyatlandırma politikalarına göre farklılık gösterir.

  • Bakım Masrafları: Elektrikli araçlar geleneksel benzinli araçlara kıyasla daha az bakım gerektirir. Örneğin benzinli araçlarda düzenli olarak yağ değişimi, motor ve akü bakımı, filtre değişimi, buji ve süspansiyon kontrolü ve egzoz bakımı yapılır. Elektrikli araçlarda genellikle batarya, fren sistemi ve silecek sıvısı gibi başlıca alanlarda bakım yapılması gerekir. Uzun ömürlü olacak şekilde tasarlanan bataryalar, sürüş optimizasyonuyla verimli kullanılabilir. Sonuç olarak bu iki araç türü sabit bakım giderleri açısından kıyaslandığında elektrikli araçların özellikle uzun vadede maliyet avantajı sağladığı söylenebilir.

Siz de elektrikli araç dünyasındaki avantajlardan faydalanmak istiyorsanız Voltify olarak elektrikli araç deneyimini erişilebilir hâle getirmek için sunduğumuz kiralama hizmetinden yararlanabilirsiniz. Farklı markalara ait araç seçeneklerini detaylıca inceleyebilirsiniz. 3, 6, 9 ve 12 aylık kiralama seçenekleriyle araç kiralayabilir, elektrikli araç deneyimine adım atabilirsiniz. 

KURUMSAL TEKLİF ALIN WhatsApp ile İLETİŞİM