Elektrikli Araç Çalışma Prensibi: Sıfır Emisyonlu Geleceğin Yolu | Voltify

Elektrikli Araç Çalışma Prensibi: Sıfır Emisyonlu Geleceğin Yolu


Elektrikli araçlar çevre dostu bir geleceğin en önemli parçalarından biri olarak görülüyor. Geleneksel içten yanmalı motorlarla kıyaslandıklarında sıfır emisyon ve düşük bakım maliyetleri sunarak sürdürülebilir ulaşımı mümkün kılıyor. Bu yazımızda çevresel sürdürülebilirliğe büyük bir katkı sunmayı vadeden elektrik araçların nasıl çalıştıklarını detaylı olarak inceledik.

Elektrikli Araç Çalışma Prensibi


Elektrikli Araç Çalışma Prensibi Nedir?


Elektrikli araçların çalışma prensibinde bazı bileşenlerin beraber çalışmasıyla arabanın hareketi sağlanır. Bunlar elektrik motoru, batarya, güç elektroniği, şanzıman ve yönetim sistemleridir.

Elektrik Motoru


Akaryakıtla çalışan araçlarda hareket enerjisi motorun içerisine gönderilen akaryakıt ve hava karışımının yakılmasıyla elde edilir. Elektrikli araçlardaysa böyle bir motor düzeneği bulunmaz. İçten yanmalı motor yerine elektrik bataryalarından güç alan bir elektrik motoru bulunur. Elektrik motoru daha basit bir düzeneğe sahiptir, elektrik enerjisini kinetik enerjiye dönüştürür.

Elektrik motorunun içerisinde indüksiyon motoru olarak adlandırılan ve statorrotordan oluşan bir bölüm bulunur. Bu bölümde dönen parçalar kinetik enerjinin üretilmesini sağlar. Geleneksel otomobillerde içeride bir yanma reaksiyonu bulunduğu için gürültü, ısı ve titreşim üretilirken elektrikli arabada bunlar görülmez.

Yine bu sebepten fosil yakıt kullanan araçların zararlarından olan hava kalitesini düşürecek partiküllere ve yine havayı kirletecek zehirli gazların açığa çıkmasına neden olmaz. Tüm bunların yanı sıra elektrik motorları fosil yakıtlı araçlara nazaran daha verimli çalışır. Daha az hareketli parça bulundurduğu için parçalar aşınmaz. Yüksek torklara ulaşabilir ve çift yönlü çalışma özelliğine sahiptir.

Stator, elektrikli motorun hareket etmeyen kısmıdır. İçerisinde bobin gibi bileşenler bulunur. Bu bileşenler sayesinde manyetik alanın oluşmasını sağlar. İçerisinde yüksek kaliteli silikon ile sarılmış stator çekirdeği ile iletken teller vardır.

Rotor ise motorun hareket eden kısmıdır. Bu kısım elektriğin kinetik enerjisine dönüştürülmesine hizmet eder. Statorun ürettiği elektromanyetik alan bu hareketli parçanın dönmesini sağlar. Rotorun dönmesi ile çark ve dişliler de hareket eder.

Batarya


Arabanın hareket etmesini sağlayan motorun enerjisi bataryadan gelir. Bataryada lityum-iyon veya nikel-metal hibrit gibi kimyasal bileşimler içeren maddeler kullanır. Her ne kadar içten yanmalı motora sahip arabalara göre gelişmiş bir teknoloji olsa da çok daha sade ve anlaşılır bir yapısı vardır. Batarya hücrelerden oluşan bir yapıya sahiptir. Bu yapının toplam enerji kapasitesi arabanın tek şarjla gidebileceği maksimum menzili belirler. Batarya ömrü ve kullanım ipuçlarına buradan ulaşabilirsiniz.

Güç Elektroniği


Güç elektroniği iki yönlü hizmet eden bir kısımdır. Bu kısım şebekeden gelen alternatif akımı (AC) doğru akıma (DC) çevirerek bataryanın dolmasını sağlar. Aynı zamanda bataryadan gelen DC akımı AC akıma çevirerek motora iletir. Bu sayede aracın hızlanması, yavaşlaması ve diğer kontrolleri sağlanmış olur.

Şanzıman


Elektrikli araçlarda geleneksel araçlardaki gibi karmaşık bir şanzıman sistemi bulunmaz. Elektrik motorunun geniş bir tork aralığında çalışabilmesi ve yüksek hızlarda yüksek torklara ulaşabilmesi sayesinde var olan şanzıman sadece kinetik enerjinin tekerleklere iletilmesini sağlar. Bu da daha az enerji kaybına yol açar ve yüksek verimlilik sağlar.

Yönetim Sistemi


Elektrikli araçlarda yönetim sistemleri oldukça önemlidir. Bu sistem arabanın verimliliğini, enerji tüketimini takip eder; bataryaya ile motoru izler ve şarj durumunu kontrol eder. Korunmasına yardımcı olurken daha verimli çalışmalarını da sağlar. Ayrıca enerji geri kazanımı gibi özellikler de bu sistem tarafından takip edilir.

Elektrikli Araç Çalışma Aşamaları Nelerdir?



Elektrikli Araç Çalışma Aşamaları


Elektrikli arabanın şarj edilmesi ve çalışması için bazı aşamaların yerine getirilmesi gerekebilir.

Şarj Etme: Elektrikli arabalarda motorun gücü bataryadan gelir. Bu işlem için evdeki elektrik şebekesi kullanılabileceği gibi özel veya halka açık şarj istasyonları da tercih edilebilir.

Sürüş Modu Seçimi: Elektrikli araçlarda sürüş modu seçmek mümkündür. Bu sayede daha seri hareket edebilir veya enerji tasarrufuyla ilerleyebilirsiniz.

Gaz Verme ve Harekete Geçme: Gaz vermeye başladığınız an araç bataryadaki gücü elektrik motoruna iletir ve hareket etmeye başlar. Elektrikli araçlar anlık yüksek tork üretebildikleri için seri hareket ederler.

Frenleme ve Enerji Kazanımı: Elektrikli araçlarda rejeneratif frenleme sistemi kullanılır. Frenleme mesafesini kısaltmaya da yardımcı olan bu sistem sayesinde arabalar frenleme esnasında elektrik motorunu döndürerek bataryaya ekstra enerji sağlar ve yavaşlar.

Menzil ve Şarj: Araç içerisinde yer alan ekranlardan menzil ve şarj durumu takip edilebilir.

Elektrikli Araç Akıllı Enerji Yönetimi Sistemi Nedir?


Enerji tüketimini optimize etmek için kullanılan elektrikli araç enerji yönetim sistemi, şebekedeki enerjinin dengelenmesine, elektrikli aracın daha verimli ve uygun maliyetli bir şekilde şarj edilmesine olanak verir. Akıllı enerji yönetim sistemi içerisinde dinamik elektrik şebekesi, yenilenebilir kaynaklar ve önceden belirlenmiş politikalar yer alır. Sistem birden fazla faktöre göre şarj yükünü ayarlar.

Akıllı yönetim sistemi sayesinde şarj altyapısını daha verimli bir şekilde kullanabilir, şebekenin aşırı yüklenmesini engelleyebilirsiniz. Akıllı enerji yönetim sistemi sayesinde;



Elektrikli Araçların Verimli Çalışma Performansı İçin Öneriler


Elektrikli araçların performansı üzerinde etkili olan bazı önemli parametreler vardır.

Düzenli Bakım: Batarya sağlığını korumak için bakımların düzenli yapılması önemlidir. Ayrıca lastik basıncının kontrolü de aracın verimliliğini artırır.

Rejeneratif Frenleme: Frenleme esnasında enerjiyi daha iyi kullanmak, kinetik enerjiyi bataryaya kazandırarak tasarruf etmek için son derece iyi bir yöntemdir.

Doğru Lastik Seçimi: Elektrikli araçlarda performansı arttıracak özel lastik tasarımları tercih ediliyor. Yuvarlanma performansı iyi olmayan ve bataryanın ağırlığıyla baş edemeyen lastikler aracın performansını olumsuz etkiler.

Sürüş Modları: Sürüş modları sayesinde aracınızı daha iyi bir performansla sürebilir veya enerjiden tasarruf edebilirsiniz.

Araç İçi Enerji Tüketimi: Araç içerisinde elektronik cihazların, ısıtma ve soğutma gibi özelliklerin kullanımında dikkatli olmak aracın daha verimli çalışmasına, daha az enerji tüketmesine yardımcı olur.

Elektrikli araçlar düşündüğümüzden çok daha basit, etkili ve verimli bir sisteme sahiptir. Gelişen teknolojiyle birlikte daha da verimli ve kullanımı basit hâle gelen bu araçlar, içten yanmalı motorlu araçlara göre çok daha az parça kullanılarak üretilir.

Siz de sıfır emisyonlu sürüşü deneyimlemek ve sürdürülebilir geleceği desteklemek için elektrikli arabaları tercih edebilirsiniz. Voltify olarak sunduğumuz onlarca marka ve model araçtan size veya şirketinize en uygun olanı seçebilir, tüm hizmetler dahil abonelik seçenekleri ile zahmetsizce bu deneyimi yaşayabilirsiniz.