Voltify Elektrikli Bülten Elli İkinci Sayısı
Voltify’dan Elektrikli Bültenin yeni sayısına hoş geldiniz.
Sektörden, markalardan, analistlerden, kısacası dünyada elektrikli otomobil pazar ve ekosistemine etki eden gelişmelerden haftalık derlediklerimizi düzenli olarak Voltify Blog’da paylaşıyoruz.
Bizi sosyal medya kanallarımızdan takibe alarak gelişmelerden haberdar olabileceğinizi hatırlatarak bu haftanın gelişmelerine geçebiliriz.
BYD'nin Türkiye'de Üretmeyi Planladığı Otomobil Modelleri Ortaya Çıktı
Çinli otomotiv markası BYD, Türkiye’de kurmayı planladığı üretim hattında hangi modellerin yer alacağının ilk ipuçlarını verdi. Marka tarafından yapılan açıklamalara göre, Türkiye üretimi özellikle “şarj edilebilir hibrit (plug-in hybrid)” modeller için bir üs hâline getirilecek ve üretim kapsamında sadece yerel pazara değil, Avrupa Birliği ülkelerine de sevkiyat yapılacak.
Gazeteci Taylan Özgür Dil'in aktardığına göre BYD'nin Türkiye'de üreteceği ilk otomobil, Seal U DM-i olacak. Türkiye'de çok sevilen D-SUV otomobil, böyle bir hamle ile Türkiye'de çok daha uygun fiyatlı hâle getirilebilir. Ayrıca ATTO 3'ün şarj edilebilir hibrit versiyonunun da Türkiye'de üretilmesi planlanıyor. Bu C-SUV'un Türkiye'de üretilme ihtimali de tüketiciler için yeni bir fırsat olarak değerlendirilebilir.
Şu anda Türkiye’deki fabrika kurulumu için somut adımlar atılmış olmasa da BYD’nin bu projeden vazgeçmediği belirtiliyor. Bu yatırım, Türkiye otomotiv sanayisine yeni bir uluslararası oyuncunun katılacağı ve aynı zamanda küresel tedarik zincirinde Türkiye’nin rolünün genişleyebileceği mesajını taşıyor. BYD’nin Macaristan'da da bir fabrika kurma girişimi var. Marka, elektrikli modelleri Macaristan'da, şarj edilebilir hibrit modellerin ise Türkiye'de üretmeyi planlıyor.
Ford CEO’su Jim Farley: "Tesla ve Çinli Araçları İnceleyince Şok Olduk"
Ford CEO’su Jim Farley, Tesla ve Çinli rakiplerinin elektrikli araçlarını söküp inceledikten sonra adeta "bir uyanış yaşadığını" söyledi.
“Office Hours: Business Edition” adlı podcast'e konuşan Farley, Elon Musk’ın Tesla’sının ve Çinli elektrikli araç üreticilerinin ne kadar ileride olduklarını gördüğünde şoke olduğunu belirtti. Farley, "İlk Model 3 Tesla'yı parçalara ayırıp Çin araçlarını sökmeye başladığımızda çok duygulandım. Parçalarına ayırdığımızda, bulduğumuz şey şok ediciydi" dedi.
Farley, Ford’un Mustang Mach-E modelinde Tesla’ya kıyasla yaklaşık 1,6 kilometre daha fazla elektrik kablosu bulunduğunu, bunun da aracın ağırlığını artırıp daha büyük ve pahalı bir batarya gerektirdiğini söyledi.
2020’den bu yana Ford’un başında olan Farley, bu söküm sürecinin kendisini şirketin radikal biçimde değişmesi gerektiğine ikna ettiğini söyledi. Farley, 2022 yılında Ford’un elektrikli araç operasyonlarını “Model E” adlı ayrı bir birime dönüştürdü. Model E, 2024’te 5 milyar dolardan fazla zarar etti ve bu yıl da benzer bir kayıp bekleniyor. Ancak Farley, bu karardan pişman olmadığını söylüyor.
CATL, Beşinci Nesil LFP Bataryalarının Seri Üretimine Başladı
Çinli enerji devi CATL, yeni nesil beşinci nesil lityum demir fosfat (LFP) bataryalarının seri üretimine başladığını duyurdu. Şirketin kurucusu, başkanı ve CEO’su Robin Zeng, bu yeni bataryaların enerji yoğunluğu ve döngü ömrü açısından önemli bir sıçrama sağladığını açıkladı.
Zeng, halihazırda üretimde olan dördüncü nesil LFP pillerin bile sektörün yaygın olarak kullandığı ikinci ve üçüncü nesil ürünleri enerji yoğunluğu, ömür ve güç çıkışı açısından geride bıraktığını vurguladı. CATL’nin beşinci nesil ürünleriyle bu farkın daha da açılacağı belirtiliyor.
CATL, sadece LFP teknolojisinde değil, üçlü kimyaya sahip bataryalarda da uzun süredir sektör lideri konumunda. Bu batarya kimyası, şirketin Qilin Battery ve Freevoy Battery serilerinde yaygın olarak kullanılıyor. Zeng, bu yıl başında tanıtılan Naxtra sodyum-iyon bataryaların da lityum kaynaklarına olan bağımlılığı azalttığını, aynı zamanda daha yüksek güvenlik, düşük karbon salımı ve düşük sıcaklıklarda daha iyi performans sunduğunu belirtti. Bu özellikler sayesinde Naxtra bataryalar, kuzey yarımkürenin yüksek enlemlerindeki bölgelerde yeni enerji araçlarının (NEV) yaygınlaşmasını destekleyecek.
Pazar araştırma şirketi SNE Research’ün verilerine göre CATL, Ocak-Eylül 2025 döneminde yüzde 36,6’lık küresel pazar payı ile dünyanın en büyük batarya üreticisi oldu. Çin’de ise Ekim ayında 36,14 GWh kurulu kapasiteyle yüzde 43 pazar payına ulaştı. Şirket ayrıca üçlü lityum pil pazarında yüzde 72,79, LFP batarya pazarında ise yüzde 35,71 payla liderliğini sürdürdü.
Zeng’in açıklamalarına göre CATL, bu yılın ilk üç çeyreğinde Çin’in yaklaşık 200 GWh’lik lityum batarya ihracatının 120 GWh’lik kısmını tek başına karşıladı. Şirket, dünya genelindeki 13 üretim üssünde yaklaşık 150 bin kişiye istihdam sağlıyor. Bugün itibarıyla 20 milyondan fazla yeni enerji aracı (NEV) CATL bataryalarıyla çalışıyor ve bu sayede yılda yaklaşık 14 milyon ton karbondioksit salımı önleniyor.
Çin, Araçların Hızlanmalarına Sınır Getirmeyi Planlıyor
Elektrikli otomobil çağıyla birlikte hız kavramı baştan yazıldı. Artık sıradan aile otomobilleri bile, spor araçların seviyesinde kalkış hızlarına ulaşabiliyor. Bu da özellikle deneyimli olmayan sürücüler için trafikte büyük bir risk oluşturabiliyor. Ancak Çin, bu hızlı kalkışlara son verecek yeni bir düzenlemeye hazırlanıyor.
Ülkenin Ulusal Standartlar Komisyonu tarafından hazırlanan yeni taslak yönetmelik, her binek aracın ilk çalıştırıldığında 0’dan 100 km/s hıza ulaşma süresinin 5 saniyeden kısa olmamasını şart koşuyor. Sürücü manuel olarak farklı bir mod seçmedikçe, araçlar bu kısıtlama altında çalışacak.
“Yollarda Çalışan Güçle Tahrik Edilen Araçların Teknik Özellikleri” başlıklı düzenlemede şu ifade yer alıyor: “Bir binek aracın her çalıştırılması/ateşlenmesinden sonra (otomatik start-stop hariç), aracın 100 km/s hızlanma süresi 5 saniyeden az olmamalıdır.”
Bu düzenleme, araçların yazılımında varsayılan bir hız kısıtlama modu bulunmasını zorunlu kılıyor. Sürücüler isterlerse bu modu kapatarak daha hızlı bir sürüşe geçebilecek, ancak bunu her araç çalıştırıldığında yeniden yapmak zorunda kalacak.