Voltify Elektrikli Bülten Elli Sekizinci Sayısı
Voltify’dan Elektrikli Bültenin yeni sayısına hoş geldiniz.
Sektörden, markalardan, analistlerden, kısacası dünyada elektrikli otomobil pazar ve ekosistemine etki eden gelişmelerden haftalık derlediklerimizi düzenli olarak Voltify Blog’da paylaşıyoruz.
Bizi sosyal medya kanallarımızdan takibe alarak gelişmelerden haberdar olabileceğinizi hatırlatarak bu haftanın gelişmelerine geçebiliriz.
Çin, Elektrikli Otomobillere Zorunlu Enerji Standardı Getiriyor
Çin, saf elektrikli binek otomobillerin enerji tüketimini düzenleyen yeni ve zorunlu bir ulusal standardı 1 Ocak 2026’dan itibaren yürürlüğe koymaya hazırlanıyor. Yerel medyanın haberine göre bu düzenleme, dünyada elektrikli araçların enerji tüketimine yönelik ilk zorunlu standart olma özelliğini taşıyor. Daha önce tavsiye niteliğinde olan çerçeve yerini bağlayıcı bir düzenlemeye bırakacak ve yeni üretilecek modeller üzerinde doğrudan yasal yaptırım gücüne sahip olacak.
Resmi adı “Elektrikli Araçlar İçin Enerji Tüketim Sınırları – Bölüm 1: Binek Otomobiller” olan standart, araçların ağırlığı ve teknik özelliklerine göre farklılaştırılmış elektrik tüketim eşikleri belirliyor. Yetkililer, bu sınırların mevcut tüketim değerleri, enerji tasarrufu potansiyeli, maliyet unsurları ve özel araç sınıflarının performans özellikleri dikkate alınarak oluşturulduğunu vurguluyor.
Yeni zorunlu standart, önceki tavsiye niteliğindeki versiyona kıyasla enerji tüketim gerekliliklerini yaklaşık yüzde 11 oranında sıkılaştırıyor. Ayrıca araçların kullanım senaryoları ve teknik çözümlerindeki farklılıkları yansıtacak şekilde farklılaştırılmış göstergeler getiriyor. Böylece hem ürün çeşitliliğine alan açılması hem de verimlilik teknolojilerinin geliştirilmesi ve uygulanmasının teşvik edilmesi hedefleniyor.
Standart yürürlüğe girdiğinde üreticiler, yeni üretilen araçların kurallara uyum sağlaması için teknik güncellemeler yapmak zorunda kalacak. Yaklaşık iki ton ağırlığındaki saf elektrikli binek araçlar için yeni sınır, 100 kilometrede azami 15,1 kWh tüketim olarak belirleniyor. Yetkililere göre yapılacak teknik iyileştirmelerle, aynı batarya kapasitesine sahip araçlarda enerji tüketiminin düşmesi sayesinde ortalama menzilde yaklaşık yüzde 7 artış bekleniyor.
Avrupa'da Elektrikli Otomobil Satışları Kasım’da Yüzde 44 Arttı
Avrupa Birliği otomobil pazarında tam elektrikli araçların yükselişi hız kesmeden devam ediyor. Kasım ayında AB genelinde 188.730 adet yeni elektrikli binek otomobil trafiğe çıktı. Bu sayı, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 44,1’lik güçlü bir artış anlamına geliyor.
Ocak-Kasım döneminde ise AB’de toplam 1.662.399 adet yeni elektrikli otomobil kaydı yapıldı. Elektrikli araçların toplam pazar içindeki payı bu dönemde yüzde 16,9 seviyesine ulaştı. Geçen yılın aynı döneminde bu oran yüzde 13,4’tü ve satışlar 1,3 milyon adet civarındaydı. Avrupa otomotiv üreticileri birliği ACEA, elektrikli araçların ulaştığı bu pazar payının yıl sonu beklentileriyle uyumlu olduğunu belirtirken, dönüşümün hızlanması için hâlâ ciddi bir büyüme potansiyeli bulunduğunu vurguluyor.
Yılın ilk 11 ayında AB genelinde toplam 9,86 milyon yeni otomobil satışı gerçekleşti. Bu sayı, genel pazarda yüzde 1,4’lük sınırlı bir artışa işaret ederken, elektrikli araçlardaki büyüme çok daha dikkat çekici oldu. Aynı dönemde tam elektrikli araç satışları yüzde 27,6, şarj edilebilir hibritler (PHEV) ise yüzde 33,1 oranında arttı.
Sadece kasım ayına bakıldığında tablo daha da netleşiyor. Elektrikli araçlar, AB otomobil pazarında en hızlı büyüyen taraf oldu. Tüm motor tiplerinde toplam 887.491 yeni araç satılırken, bunun yüzde 21,3’ü tam elektrikli modellerden oluştu. Şarj edilebilir hibritler kasım ayında yüzde 38,4 büyüse de 91.699 adetlik satışla elektrikli araçların gerisinde kaldı.
AB’de elektrikli araç satışlarının yüzde 62’sini oluşturan dört büyük pazarın tamamında artış kaydedildi. Almanya yüzde 41,3, Belçika yüzde 10,2, Hollanda yüzde 8,8 ve Fransa yüzde 9,1 oranında büyüme gösterdi. Şarj edilebilir hibritlerdeki artış ise özellikle İspanya (+%113), İtalya (+%80,6) ve Almanya (+%62,7) kaynaklı oldu. Aynı ülkeler, benzinli araç satışlarında da en sert düşüşlerin yaşandığı pazarlar olarak öne çıktı.
Renault'un Konsept Elektrikli Aracı Otoyol Hızlarında 1.000 Km Menzile Ulaştı
Renault, günümüz teknolojisiyle bir elektrikli aracın ne kadar ileri gidebileceğini görmek için "yürüyen bir laboratuvar" olarak tanımladığı Filante isimli bir konsept araç geliştirdi.
Ortaya çıkan ultra aerodinamik Renault Filante demo aracı, Fas'taki bir test parkurunda 10 saatten kısa sürede ortalama 102 km/s hızla tek şarjla 1.008 km yol kat etti. Rekor sürüş tamamlandığında bataryada hala %11 enerji bulunuyordu. Bu da aracın tek şarjla 1.100 km menzile ulaşabileceği anlamına geliyor. Reanult, 120 km/s gibi otoyol hızlarında aracın 1.000 km menzile ulaşabileceğini iddia ediyor.
Reanult Filante, bu test sürüşünde 7,8 kWh/100 km gibi inanılmaz bir enerji tüketimine ulaştı. Bu değer, Mercedes-Benz CLA, Tesla Model 3 veya Lucid Air gibi günümüzün en verimli elektrikli araçlarının 11-12 kWh/100 km'lik tüketim seviyesine göre oldukça düşük.
Bu olağanüstü verimliliğin arkasında, son derece düşük hava direncine sahip tasarım, sadece 1.000 kg ağırlık ve çok dar lastiklerin kullanılması yatıyor. Bu sayede Filante, 87 kWh kapasiteli bataryasını maksimum düzeyde değerlendirebiliyor. Aynı bataryayı kullanan seri üretim Renault Scenic E-Tech elektrikli crossover, WLTP döngüsünde yaklaşık 610 km menzil sunuyor. Ancak sürekli yüksek hızda kullanımda bu değer yaklaşık %30 düşüyor.