Voltify Elektrikli Bülten Elli Birinci Saysı
Voltify’dan Elektrikli Bültenin yeni sayısına hoş geldiniz.
Sektörden, markalardan, analistlerden, kısacası dünyada elektrikli otomobil pazar ve ekosistemine etki eden gelişmelerden haftalık derlediklerimizi düzenli olarak Voltify Blog’da paylaşıyoruz.
Bizi sosyal medya kanallarımızdan takibe alarak gelişmelerden haberdar olabileceğinizi hatırlatarak bu haftanın gelişmelerine geçebiliriz.
Ekim Ayında Türkiye’de En Çok Satılan Elektrikli Otomobiller Belli Oldu
Türkiye otomotiv pazarı, 2025 yılının Ekim ayında da hareketliliğini korudu. Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) tarafından paylaşılan verilere göre, Ocak-Ekim 2025 döneminde otomobil ve hafif ticari araç satışları yüzde 10,2 artarak 1 milyon 43 bin 796 adede ulaştı. Bu dönemde otomobil satışları yüzde 10,98 artışla 833 bin 382 adede, hafif ticari araç satışları ise yüzde 7,23 artışla 210 bin 414 adede yükseldi.
Ekim ayında elektrikli otomobil satışlarında Togg, ilk kez iki modeliyle listenin zirvesine yerleşti. 2.532 adetlik satışla Togg T10F en çok satılan model olurken Togg T10X, 1.623 adetle ikinci sırada yer aldı. Bu sonuçlarla Togg, toplamda 4.155 adetlik satışla Ekim ayını lider tamamladı.
2025 Ekim Ayında En Çok Satan 10 Elektrikli Otomobil
1- Togg T10F- 2.532 Adet
2- Togg T10X- 1.623 Adet
3- KG Mobility Torres- 1.046 Adet
4- Volvo EX30- 870 Adet
5- Kia EV3- 841 Adet
6-Opel Frontera- 625 Adet
7-Fiat Grande Panda- 606 Adet
8-Mini Countryman- 602 Adet
9-BYD Atto 3- 583 Adet
10- Citroën C3- 571 Adet
Ekim ayında Tesla Türkiye’de hiçbir araç teslimatı gerçekleştirmedi. Tesla bu dönemde Model Y'yi satışa açmadı. Bu durum, markanın elektrikli araç pazarındaki liderliğini Togg’a kaptırmasına yol açtı. Yılın ilk 10 ayında Togg toplam 27.480 araç teslim ederken Tesla, Model Y ile 27.420 adetle ikinci sıraya geriledi.
2025 Ocak-Ekim Döneminde En Çok Satan Elektrikli Otomobiller
1- Tesla Model Y- 27.420 Adet
2- Togg T10X- 23.754 Adet
3- MINI Countryman- 7.630 Adet
4-Kia EV3- 6.786 Adet
5-BYD Atto 3- 5.467 Adet
6- KG Mobility Torres- 5.434 Adet
7- BYD Seal U- 3.952 Adet
8- Opel Frontera- 3.850 Adet
9- Togg T10F- 3.726 Adet
10- BYD Dolphin- 3.421 Adet
BYD Atto 2, Aralık Ayında Türkiye’de
BYD, tamamen elektrikli kompakt SUV modeli Atto 2’yi Aralık ayında Türkiye’de satışa sunmaya hazırlanıyor. B-SUV segmentinde konumlanan model, şehir içi kullanım odaklı boyutlarıyla kompakt yapıyı pratiklik ve teknolojik donanımlarla birleştiriyor.
Atto 2, 130 kW (177 PS) güç üreten elektrik motoruyla 0’dan 100 km/s’ye 7,9 saniyede ulaşıyor. 45,12 kWsa kapasiteli Blade Battery (LFP) bataryasıyla 312 kilometre (WLTP) menzil sunuyor. 65 kW DC hızlı şarj desteği sayesinde batarya, %30’dan %80’e 28 dakikada dolabiliyor.
BYD Atto 2 Teknik Özellikleri
Motor Gücü: 130 kW (177 PS)
Batarya Kapasitesi: 45,12 kWh
Batarya Tipi: LPF (BYD Blade Battery)
0-100 km/h Hızlanma Süresi: 7,9 saniye
DC Şarj Süresi: (%30-%80): 28 Dakika
DC Şarj Kapasitesi: 65 kW
Karma Menzil (WLTP): 312 km
BMW ve Samsung Katı Hal Batarya Yarışında Güçlerini Birleştirdi
Elektrikli araç bataryalarında yeni bir dönemin ve iş birliğinin kapısı aralanıyor. BMW, Samsung SDI ve ABD merkezli Solid Power, tamamen katı hal bataryalarını ticarileştirmek amacıyla stratejik bir ortaklık kurdu.
Yeni anlaşmaya göre Samsung SDI, Solid Power’ın sülfür bazlı katı elektrolit çözümünü kullanarak tamamen katı hal batarya hücrelerini tedarik edecek. BMW ise bu hücreleri kullanarak batarya modüllerini ve paketlerini geliştirecek. Üçlü iş birliği, katı hal bataryaların seri üretime geçişini hızlandırmayı ve bu alanda küresel liderliği hedefliyor.
Samsung SDI ise uzun süredir yeni nesil batarya teknolojilerine yatırım yapıyor. Şirket, Mart 2023’te Güney Kore’de pilot üretim hattını açarak yıl sonunda ilk prototip üretimlerini tamamladı. Samsung, bu prototipleri çok sayıda otomotiv üreticisine örnek olarak gönderdi.
BMW cephesi de bu teknolojiyi sahada test etmeye başladı. Mayıs 2025’te BMW, Solid Power’ın katı hal batarya hücreleriyle donatılmış modifiye bir i7 prototipiyle ilk yol testlerini gerçekleştirdi. Alman üretici, 2030 civarında katı hal bataryalı üretim araçlarını piyasaya sürmeyi planlıyor.
Katı hal bataryalar, mevcut lityum-iyon sistemlere kıyasla daha yüksek enerji yoğunluğu, daha kısa şarj süresi ve gelişmiş güvenlik sunarak elektrikli mobiliteyi kökten değiştirebilir. Bu potansiyel, yalnızca BMW ve Samsung SDI’ı değil, diğer büyük üreticileri de bu yarışa çekmiş durumda.
Elektrikli Araçlar 1 Milyar TL’lik Motorin İthalatının Önüne Geçti
Türkiye’de elektrikli araç sayısındaki hızlı artış, artık yalnızca ulaşım alışkanlıklarını değil enerji dengelerini de değiştirmeye başladı. Artan şarj altyapısı ve yenilenebilir kaynak kullanımındaki büyüme, elektrikli araçların hem ekonomik hem çevresel etkilerini görünür hale getiriyor. Son veriler, bu dönüşümün ülkenin akaryakıt ithalatını doğrudan azaltmaya başladığını gösteriyor.
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun (EPDK) Eylül 2025 verilerine göre Türkiye’de trafiğe kayıtlı elektrikli araç sayısı 321 bine ulaştı. Aynı dönemde bu araçlar şarj istasyonlarında toplam 46 milyon 929 bin 508 kilovatsaat (kWh) elektrik tüketti. Bu miktarın 29 milyon 161 bin 998 kWh’lik bölümü yenilenebilir enerji kaynaklarından sağlandı. Böylece elektrikli araçların şarjının yüzde 62’si doğrudan temiz enerjiyle karşılanmış oldu.
Türkiye genelinde AC ve DC şarj istasyon fiyatlarının ortalaması 9,92 TL/kWh düzeyinde gerçekleşti. Buna göre, elektrikli araçların Eylül ayındaki toplam şarj maliyeti yaklaşık 465 milyon TL oldu. Aynı mesafenin içten yanmalı dizel araçlarla kat edilmesi halinde harcanacak yakıtın maliyeti ise 985 milyon TL’yi bulacaktı. Bu da elektrikli araçların sadece bir ayda yaklaşık 520 milyon TL’lik net yakıt tasarrufu sağladığını gösteriyor.
Tesla Model Y gibi bir elektrikli SUV’un 100 kilometrede 18 kWh enerji tükettiği, aynı segmentteki dizel araçların ise 7 litre yakıt harcadığı varsayımına göre, Eylül ayında şarj edilen toplam elektrik enerjisiyle yaklaşık 260 milyon kilometre yol kat edildi. Aynı mesafenin dizelle gidilmesi durumunda 18,2 milyon litre yakıt gerekecekti. Bu miktar, Türkiye’nin yaklaşık 1 milyar TL değerinde dizel ithalatını engellediği anlamına geliyor.
Emisyon açısından bakıldığında, dizel araçların aynı mesafe için yaklaşık 48.900 ton karbondioksit (CO₂) salacağı hesaplanıyor (1 litre dizel yakıldığında yaklaşık 2,68 kg CO₂ salınıyor). EPDK verilerine göre elektrikli araç şarjının %62’si tamamen yenilenebilir enerjiyle karşılandığından, yalnızca kalan %38’lik kısmın şebeke emisyon faktörü (0,442 ton CO₂/MWh) dikkate alındığında elektrikli araçların şarjı sırasında ortaya çıkan emisyon yaklaşık 7.850 ton CO₂ düzeyinde kaldı. Böylece Eylül ayında yalnızca elektrikli araçlar sayesinde yaklaşık 41 bin ton CO₂ salımı önlendi.