bannerr
Türkiye’de Elektrikli Araç Pazarı ve Elektrifikasyon ile İlgili Önemli Gelişmeler

Dünyada ve Türkiye’de çok kuvvetli bir elektrikli araç rüzgârı mevcut. Elimizdeki tüm göstergeler, bu rüzgârın devam edeceği yönünde. Aslında cep telefonlarında 2009-2010 yıllarında yaşanan değişim ve dönüşümün bir benzerini de otomotiv sektöründe yaşıyoruz.

Elektrikli araçlar, otomotiv sektöründe yaşanacak 3. büyük değişim/dönüşüm sürecini gerçekleştirecek en önemli unsur olacaktır.

2024 yılında ülkemizde otomotiv sektörünün yükselen yıldızı ve en önemli gündemi elektrikli araçlar oldu. Türkiye otomotiv pazarının elektrikli araçları daha fazla benimseyip uyum sağlamasına ilave olarak Togg ve Tesla gibi markaların öncülüğünde birçok markanın Türkiye pazarında daha fazla elektrikli araç sunmaya başladığını gözlemliyoruz.

Elektrikli araçlar daha az karbon emisyonu üreterek hava kirliliğinin azalmasına katkı sağlarken, ülkemizde ve yurt dışında en önemli gündem olan iklim değişikliği ile mücadele ve karbon sıfır hedeflerine de katkı sağlıyorlar.

Bildiğiniz gibi, Türkiye’nin 2021 yılında imzaladığı “Paris İklim Anlaşması” doğrultusunda planı ve stratejisi 2053 yılında net karbon sıfır emisyon hedefine ulaşmak. Bu vesile ile iklim değişikliği ile mücadele edilmesine ilave olarak, net bir fosil yakıt ithalatçısı olan ülkemizin bu bağımlılığından kurtulması ve cari açık dengesini lehine değiştirmesi amaçlanıyor. Bu stratejinin en önemli ayaklarından biri ise otomotiv sektörünün elektrifikasyonu.

Otomotiv sektörünün elektrifikasyonu aslında ülkemiz için birçok yeni ve önemli çevresel, ekonomik, teknolojik ve istihdam odaklı fırsat sunuyor.

Elektrikli araçların Türkiye’de üretilmesi, yedek parça sanayi, şarj altyapısı kurulması bu alanlardan bazıları.

Türkiye Elektrikli araç satışlarının 2017-2023 arasında oldukça hızlı ivmelendiğini görüyoruz.



ODMD’nin açıkladığı sayılara baktığımızda, 2017 yılında sadece 77 aracın satıldığı bir pazarda Eylül sonu itibari ile 34.595 elektrikli aracın satıldığını gözlemliyoruz.

3. çeyrek sonu itibariyle elektrikli araç satışları 2022 yılının aynı dönemine göre %768 arttı. Bu ivmenin 2023 sonuna kadar devam etmesi durumunda 65.000 adetlik satışa ulaşılması mümkün gözükmekte.

Türkiye’de sadece Eylül ayında satılan elektrikli araç sayısı 10.660 adet. İlk defa elektrikli araç satışları dizel araç satışlarını yakalamış durumda. 5 sene önce hayal bile edilemeyecek bir dönüşümden bahsediyoruz.

Satış paylarına bakınca Türkiye’de satılan elektrikli araçların satılan toplam binek araçlara oranında da yıllık bazda ciddi bir artış görüyoruz.



Bu oran 2017 yılında 1/10.000 olan bu oran 3. çeyrek sonu itibariyle %5,19’a ulaştı. 5 yılda tam 519 kat.

Özellikle teknolojik ürünlerde pazar payının kritik eşik olan %5’i geçmesi olgunluk seviyesi olarak kabul ediliyor ve bu aşamadan sonra büyüme artan oranda devam ediyor.

Bu sene sonunda bu oranın %6 - %6,5 arasında olmasını bekliyoruz.

Otomotiv pazarında çok önemli bir değişim ve dönüşüme şahitlik ediyoruz. Özellikle bu dönemde vizyoner ve farklı çözümler üreten markalar ve firmalar ön plana çıkacaktır. Herkes için yeni ve oldukça rekabetçi geçecek bir dönem başlıyor.

Mehmet Yiğit
Voltify Kurucu & CEO