Voltify Elektrikli Bülten Otuz Altıncı Sayısı
Voltify’dan Elektrikli Bültenin yeni sayısına hoş geldiniz.
Sektörden, markalardan, analistlerden, kısacası dünyada elektrikli otomobil pazar ve ekosistemine etki eden gelişmelerden haftalık derlediklerimizi düzenli olarak Voltify Blog’da paylaşıyoruz.
Bizi sosyal medya kanallarımızdan takibe alarak gelişmelerden haberdar olabileceğinizi hatırlatarak bu haftanın gelişmelerine geçebiliriz.
Elektrikli Araç Sahiplerinin %97’si İçten Yanmalıya Dönmeyi Düşünmüyor
Birleşik Krallık’ta elektrikli araç kullanıcılarının en büyük dijital platformlarından biri olan Zapmap, 2024 yıllık kullanıcı anketinin sonuçlarını paylaştı. Yaklaşık 4.000 elektrikli otomobil sürücüsünün katıldığı araştırma, elektrikli mobilitenin benimsenme düzeyini ve kullanıcı memnuniyetini çarpıcı biçimde ortaya koydu.
Ankete göre elektrikli otomobil kullanıcılarının %97’si gelecekte içten yanmalı (ICE) araçlara geri dönmeyi düşünmediğini belirtti. Bu oran, bir önceki yılki %94’lük seviyeden daha da yukarı çıkarak elektrikli mobiliteye olan güvenin arttığını gösterdi.
Ayrıca elektrikli otomobil sürücülerinin %89’u araçlarından “çok memnun” olduklarını ifade etti. Bu da elektrikli araçların sadece çevreci bir alternatif değil, aynı zamanda kullanıcı deneyimi açısından da tatmin edici bir çözüm sunduğunu kanıtlıyor.
Elektrikli otomobil kullanıcılarının memnuniyet düzeyi yüksek seyrini sürdürüyor. Elektrikli otomobil sürücüleri, araçlarına 100 üzerinden ortalama 87 puan verdi. Bu memnuniyetin temel nedenleri arasında maliyet avantajı (%78), çevresel faydalar (%73) ve daha iyi araç performansı (%65) öne çıkıyor.
Şarj Alışkanlıklarında Değişim
Katılımcıların %84’ü evde şarj etmeyi tercih ettiğini belirtirken, %48’i halka açık şarj istasyonlarını haftada en az bir kez kullanıyor. Bu oran, 2023'e göre %6 artış göstermiş durumda. Özellikle uzun yolculuk yapan sürücülerin rota planlarken şarj istasyonu bulunabilirliğine ve istasyonlardaki şarj hızına büyük önem verdikleri belirtiliyor.
Tesla Sürücülerine Yeni Yapay Zekâ Asistanı Geliyor
Tesla, araç içi deneyimi daha etkileşimli hâle getirmek için yeni bir adım attı. Tesla'nın mobil uygulaması Grok desteğiyle güncellendi. Yeni sistem, bilgi-eğlence odaklı yapay zekâ özellikleri sunuyor. Grok sistemi, doğal dil işleme ve çocuk modu gibi özelliklerle Tesla araçlarda aktif hâle getirildi. Bu özelliği kullanabilmek için premium üyelik gerekiyor.
Grok, başlangıçta yalnızca bilgi-eğlence sistemleri için kullanılacak. Ancak şirketin hedefi, uzun vadede bu sistemi araç kontrol fonksiyonlarına entegre etmek. Çoklu dil desteğiyle küresel çapta kullanılabilir hale gelmesi planlanan sistem; doğal dil işleme, ses seçimi ve çocuklara özel mod gibi seçeneklerle gelecek. Tesla’nın Grok sistemini aktif hâle getirmesiyle birlikte, araç içi yapay zekâ etkileşiminde önemli bir dönemece girilmiş oldu. Yeni sistemin, ilerleyen dönemlerde sürüş deneyimini doğrudan etkilemesi bekleniyor.
Elektrikli Otomobiller İçin Tek Şarj ile Maksimum Menzil Rekoru Kırıldı
Elektrikli otomobil üreticisi Lucid'in Air Grand Touring modeli ile bir dünya rekoru kırıldı. Bu rekor ile bir elektrikli otomobil, tek şarj ile dünyanın en uzun yolculuğunu yapmış oldu. Direksiyondaki isimse tanıdıktı, Türk gezgin ve çok sayıda Guinness rekoru sahibi Ümit Sabancı.
Rekor denemesi kapsamında bir Lucid Air Grand Touring, İsviçre'nin St. Moritz şehrinden Almanya'nın Münih şehrine kadar yolculuk yaptı. Bu yolculuk sırasında şarj edilmeyen otomobil, tamı tamına 1.205 kilometre mesafe kat etmiş oldu. Ancak Lucid, konuyla ilgili açıklamasında otomobilin kaç km/s hızla kullanıldığı ve klima kullanımının durumuna ilişkin herhangi bir açıklama yapmadı.
Elektrikli Otomobiller, Benzinli Araçlara Göre %73 Daha Az Emisyon Üretiyor
Uluslararası Temiz Ulaşım Konseyi (ICCT) tarafından yapılan yeni bir çalışma, elektrikli otomobillerin (EV), batarya üretimi süreci dahil olmak üzere yaşam döngülerinde benzinli araçlara göre ortalama %73 daha az sera gazı ürettiğini ortaya koydu. 2021’de bu oran %59’du; yaklaşık dört yılda aradaki fark kısa süreli kullanımla kapatılıp çok daha belirgin hale geldi. Bu ilerleme, batarya teknolojileri, üretimde verimlilik ve şarj altyapısının gelişmesi sayesinde sağlandı.
Bu araştırmanın temel amacı elektrikli araçlar ile ilgili dönen efsanelere karşı bilimsel veriler sağlayıp insanları bilgilendirmek. Elektrikli araçların üretiminin içten yanmalılara göre %40’lara kadar daha fazla emisyon ürettiği aslında doğru. Zaten eleştirildikleri kısım da bu. Ancak ICCT’nin ve diğer araştırmaların söylediğine göre araçlar kullanıldıkça bu aradaki farkı kısa süre kapatabiliyor. Yani uzun vadede her türlü elektrikli otomobillerin büyük farkla daha temiz olduğu söylenebilir.
Yenilenebilir enerji kullanımının artması ve elektrikli arabaların yaygınlaşmasıyla daha temiz bir gelecek hedefi yavaş yavaş gerçeğe dönüştürülmeye çalışıyor. Avrupa’da bu yılın sonunda elektriğin %58’ini üretmesi bekleniyor. 2045’e kadar ise oranın %86’ya çıktığını görebiliriz. Temiz elektrik üretimi ile elektrikli otomobillerin artışı, dünya için çok yararlı olacaktır.
2030 Yılına Kadar Çin'de Sadece 15 Elektrikli Araç Markası Ayakta Kalabilecek
Çin'deki elektrikli araç patlaması, küresel otomotiv dengelerini kökten değiştirirken, yeni bir rapor bu dev pazarda ayakta kalabilecek marka sayısının düşündüğümüzden çok daha az olacağını ortaya koyuyor. Otomotiv sektöründe dünya liderlerinden biri hâline gelen Çin’de yüzlerce girişim piyasadan silinirken, sektör ciddi bir sadeleşme sürecine giriyor.
2018 yılında Çin’de 500’ün üzerinde şirketin “yeni enerjili araç" geliştirdiği tahmin ediliyordu. Ancak bu şirketlerin çoğu faaliyetlerine başlayamadan kapandı. 2024 itibarıyla Çin’de aktif olarak NEV (yeni enerjili araç) satan şirket sayısı 129’a kadar düştü. Danışmanlık firması AlixPartners’a göre, bu markalardan yalnızca 15 tanesi 2030 yılına kadar finansal açıdan sürdürülebilir kalabilecek. Şirketler tek tek isimlendirilmemekle birlikte, bu 15 markanın Çin’in toplam elektrikli araç ve şarj edilebilir hibrit pazarının yaklaşık yüzde 75’ini temsil etmesi bekleniyor.