KURUMSAL TEKLİF ALIN

Voltify Elektrikli Bülten Elli Altıncı Sayısı

Voltify’dan Elektrikli Bültenin yeni sayısına hoş geldiniz.

Sektörden, markalardan, analistlerden, kısacası dünyada elektrikli otomobil pazar ve ekosistemine etki eden gelişmelerden haftalık derlediklerimizi düzenli olarak Voltify Blog’da paylaşıyoruz.

Bizi sosyal medya kanallarımızdan takibe alarak gelişmelerden haberdar olabileceğinizi hatırlatarak bu haftanın gelişmelerine geçebiliriz.

Elektrikli Araç Şarj Tarifelerinde Yeni Yönetmelik Taslağı Paylaşıldı

Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun elektrikli araç şarj hizmetine yönelik yeni düzenleme hazırlıkları hızlandı. Kurum hem altyapının güçlendirilmesi hem de kullanıcı deneyiminin iyileştirilmesi amacıyla Şarj Hizmeti Yönetmeliği’nde kapsamlı değişiklikler gerçekleştirecek. Bugün yayınlanan taslak düzenleme, sektörde rekabeti artırmayı ve sürücülerin daha esnek, daha ekonomik ve daha erişilebilir bir hizmete ulaşmasını hedefliyor.

     Esnek Fiyatlandırmaya Geçilecek

Planlanan değişikliğin merkezinde esnek fiyatlandırma yer alıyor. Buna göre şarj ağı işletmecileri, belirli konum ve saatlerde indirim uygulayabilecek. Böylece hem talebin yoğun olmadığı zaman aralıklarında istasyon kullanımının teşvik edilmesi hem de tüketicilerin daha avantajlı tarifelerle buluşması sağlanacak. Bu teklif ilk gündeme geldiğinde “indirimli” fiyatın “normal” fiyat halini alabileceğinden endişe duyulmuştu. Ancak taslak yönetmelikte sadece “indirimli” fiyat vurgusunun yapıldığı görülüyor.

     Şarj Ağı Lisansı için Gereken Kriterler de Güncelleniyor

Düzenleme taslağı, şarj ağı lisansı için gereken kriterleri de güncelliyor. Artık lisans almak isteyen şirketlerin en az 150 (eski yönetmelik 50) şarj soketine sahip olması gerekiyor ve bu soketlerin en az yüzde 5’inin DC (hızlı şarj) özelliği taşıması şart koşuluyor. Karayolları Genel Müdürlüğü sorumluluğundaki otoyol ve devlet yollarında bu oran yüzde 50 DC 50 kW seviyesine çıkarılıyor. Ayrıca işletmecilerin en az 10 ilçede istasyon bulundurması zorunlu hale geliyor. Mevcut işletmelere yeni koşullara uyum için bir yıllık geçiş süresi tanınacak.

Kullanıcı erişimini kolaylaştırmayı amaçlayan önemli düzenlemeler de taslakta yer alıyor. 1 Temmuz 2026’dan sonra otoyol ve devlet yollarına eklenecek tüm DC ünitelerinde en az bir kredi kartı veya nakit ödeme altyapısı zorunlu olacak. Bu da kullanıcıların en çok talep ettiği düzenlemelerdendi.

     Bataryası Dolu Olanın Şarjı Sonlandırılabilecek

Ayrıca bir önemli güncelleme daha var ve bu yoğunluk dönemleri için geçerli. Buna göre araç bataryası yüzde 85 veya daha yüksek doluluğa ulaştığında, kullanıcı önceden bilgilendirilmek kaydıyla şarj işlemi sonlandırılabilecek. Bu uygulamanın, istasyon verimliliğini artırarak şebeke kapasitesinin daha dengeli kullanılmasını sağlayacağı belirtiliyor.

Öte yandan şarj ağlarının yazılım sistemleri için ISO 27001 bilgi güvenliği sertifikası zorunlu hale getiriliyor. Tüm istasyonların akıllı sayaç sistemlerine uyumlu olması gerekiyor. Ayrıca çağrı merkezi işletilmesi de şart koşuluyor.

Taslak, sektörde uzun süredir gündemde olan roaming uygulamalarına da net bir çerçeve getiriyor. Şirketler arası roaming anlaşmaları EPDK’ya bildirim kapsamında yapılacak ve aynı lokasyonda birden fazla işletmecinin faaliyet göstermesi serbest bırakılarak rekabetin önü açılacak.

Şarj ağı işletmecilerinin tarifelerini daha şeffaf şekilde sunması da zorunlu hale geliyor. Buna göre şirketler, şarj tarifesiyle birlikte rezervasyon ve işgaliye ücretlerini kendi internet sitelerinde açıkça yayımlamakla yükümlü olacak.

AB'den Elektrikli Araçların Fiyatını Düşürecek Adım: Yeni Otomobil Sınıfı Geliyor

Avrupa Birliği, otomobil üreticilerinin fiyat konusunda Çinli rakipleriyle rekabet etmekte zorlanması nedeniyle, daha esnek teknik gereksinimlere sahip yeni bir kompakt elektrikli araç sınıflandırması oluşturmaya hazırlanıyor.

     15.000-20.000 Euro Fiyat Hedefi

Avrupa Komisyonu, “E otomobil” adı verilen bu kategoriye ilişkin ilk taslak düzenlemeleri yakında yayımlayacağını doğruladı. Yeni sınıfta araçlar, boyut, ağırlık ve motor gücü gibi kriterlerle tanımlanacak ve %10-20 maliyet düşüşüyle fiyatların 15.000-20.000 euro seviyesine inmesi sağlanacak.

Mevcut kurallar uyarınca tüm elektrikli araçlarda yorgunluk tespit sistemi, şerit konumlandırma asistanı ve ani duruş uyarı sistemi gibi uzun yol odaklı güvenlik donanımları zorunlu tutuluyor. Bu donanımlar maliyeti artırdığı için, yeni sınıfta şehir içi kullanıma yönelik kompakt modellerde bu yükümlülükler kaldırılacak. Üye devletler ayrıca, bu sınıfa girecek araçlar için vergi muafiyetlerini ayrı olarak ele alacak.

Volkswagen, Stellantis ve Renault gibi Avrupalı üreticilerin bu yeni sınıftan en fazla faydayı göreceği değerlendiriliyor. Volkswagen 2026’da yaklaşık 25.000 euro fiyatla ID.Polo modelini piyasaya sürecek. Daha küçük ID.1 ise 2027’de 20.000 euronun altında bir fiyat hedefiyle gelecek. Ford da kısa süre önce Renault ile ortaklık kurarak Ampere platformunu temel alan iki uygun fiyatlı elektrikli model geliştireceğini açıkladı; bu araçların 2028’in başlarında Fransa’nın kuzeyindeki Renault fabrikasında üretilmesi planlanıyor.

Çinli otomobil markalarının Avrupa’daki etkisi her geçen gün artıyor. Schmidt Automotive Research verilerine göre, Çinli üreticiler 2025’in Temmuz–Eylül döneminde Avrupa genel pazarının %7’sini ele geçirerek geçen yıla kıyasla paylarını ikiye katladı. Aynı dönemde elektrikli araçların pazar payı %9’dan %12’ye yükseldi ve bu büyümede batılı markalardan ziyade BYD’nin belirleyici olduğu belirtiliyor. AB’nin Çin’de üretilen elektrikli araçlara %45,3’e varan gümrük vergileri uyguladığı düşünüldüğünde, yeni E sınıfı araçlar Avrupa’nın fiyat rekabeti açısından büyük önem taşıyor.

Yeni Mercedes-Benz GLB Tanıtıldı

Mercedes, tamamen yenilenen 2026 GLB’yi görücüye çıkardı. İlk neslin silüetini koruyan yeni model, hem 5 koltuklu hem de 7 koltuklu seçeneklerle geliyor. Yeni GLB, diğer modeller gibi başlangıçta yalnızca elektrikli olarak sunulacak. Hibrit seçenek ise ilerleyen dönemde satışa çıkacak.

Mercedes, elektrikli GLB için iki farklı versiyon açıkladı. Giriş seviyesi GLB 250+ EQ Technology, 85 kWsa’lik batarya paketi ve 800V mimariyle geliyor. Arkaya konumlandırılan elektrik motoru, 268 hp güç ve 335 Nm tork üretiyor. 0-100 km/s hızlanması 7,4 saniye olan model, tek şarjla 630 km menzil sunuyor.

Daha güçlü seçenek olan GLB 350 4Matic EQ Technology ise aynı 85 kWsa bataryayı kullanıyor ancak ön aksta ek bir elektrik motoru daha bulunuyor. Bu versiyonun toplam sistem gücü 349 hp, torku ise 515 Nm. 0-100 km/s hızlanmasını 5,5 saniyede tamamlayan dört çeker model, 615 km menzil vadediyor.

Mercedes, gelecek yıl daha uygun fiyatlı bir giriş seviyesi elektrikli GLB versiyonu ve ardından 48V teknolojili, farklı güç seviyelerine sahip önden veya dört tekerlekten çekişli hibrit versiyonlar sunacağını da açıkladı.

Yeni Trafik Levhası Avrupa'da Kullanılmaya Başlandı

Avrupa ülkeleri, son dönemde artan trafiği azaltmak için farklı uygulamaları hayata geçiriyor. Özellikle ABD'den uyarlanan yeni kurallar, yeni yöntemler yavaş yavaş ülkemize de geliyor. Bu uygulamalardan birisi de hem trafiği azaltmak hem de çevresel bir etki yaratmak için kullanılan 'baklava dilimli trafik tabelası' oldu.

Baklava dilimli trafik levhası, bulunduğu şeridin yalnızca belirli araçların kullanımına açık olduğu anlamına geliyor. Bu şeritlerden toplu taşıma araçları, taksiler, elektrikli otomobiller ve en az iki kişi taşıyan araçlar yararlanabiliyor. Bu trafik levhasının amacı, aynı anda birden fazla kişiyi taşıyan araçları teşvik etmek ve böylece trafiği azaltıp yakıt tüketimini de düşürmek. İlk olarak ABD'de kullanılan bu levha, zamanla otoyollarda özel şeritlerin oluşturulmasına yol açtı. ABD’de bu tür şeritler siyah zemin üzerindeki beyaz elmas sembolüyle işaretleniyor.

ABD'nin ardından Avrupa'ya da gelen trafik levhası, en çok Fransa'da kullanılıyor. Grenoble, Lyon ve Strazburg’daki pilot uygulamaların ardından ülke genelinde bu trafik levhası yaygınlaşmaya başladı. Ardından Almanya, İspanya ve diğer Avrupa ülkelerinde de görülmeye başlandı. Elbette bu trafik levhasının kullanılması için öncelikle yolların bunun için uygun olması gerekiyor. Yeni trafik levhasının ülkemizde uygulamaya konulup konulmayacağı ise henüz bilinmiyor.

KURUMSAL TEKLİF ALIN WhatsApp ile İLETİŞİM