KURUMSAL TEKLİF ALIN

Elektrikli Araçlarda 5 Yıl Maliyet Tahmini: Yakıt, Bakım, Değer Kaybı

Otomotiv dünyası hızla değişiyor ve yollarda günden güne daha fazla elektrikli araç bulunuyor. Peki, elektrikli araca sahip olmanın maliyeti benzinli araçlara kıyasla nasıl bir tablo çiziyor? Satın alma ücreti yüksek görünse de asıl maliyeti görmek için yakıt, bakım ve değer kaybı gibi kalemlerin uzun vadede yani en az 5 yıllık bir periyotta incelenmesi gerekiyor. Bu yazımızda gerçek verilere dayanarak elektrikli bir aracın uzun vadeli maliyetini tüm detaylarıyla değerlendiriyoruz.

Yakıt (Şarj) Maliyeti

Yakıt (Şarj) Maliyeti

Bir aracın en büyük gider kalemlerinden biri olan yakıt maliyeti, elektrikli araçlar için tamamen farklı bir şekilde hesaplanır. "Elektrikli arabalar ne kadar yakar?" sorusuna cevap verebilmek için 2025 model Citroën ë-C3 Max örneğinden ilerleyebiliriz. Gelin, bu model üzerinden elektrikli araç yakıt tüketimi maliyetini birlikte hesaplayalım.

Ortalama Tüketim

Citroën ë-C3 Max modelinin birleşik enerji tüketimi 100 kilometrede yaklaşık 17,4 kWh.

Aracın bataryasının 100 kW ve DC şarj tipiyle doldurulduğunu varsayalım. Sürücünün Zes Şarj İstasyonları'nı tercih ettiğini düşünelim. 

  • Zes güncel verilerine göre (Eylül 2025 itibarıyla) 180 kW'ın altı ₺9,99'dır.

  • 180 kW-400 kW arası ise ₺12.99'dır 

Bu hesaba göre İstanbul-İzmir arasındaki ortalama 480 kilometrelik yol için (180 kW-400 kW arası kullanım durumunda) yaklaşık ₺1.085 şarj maliyeti oluşur. Eğer 180 kW altı tercih edilirse maliyet ₺834 olur.

5 Yıllık Şarj Maliyeti Hesabı

TÜİK verilerine göre 2023 yılında Türkiye'deki otomobiller ortalama 13.564 kilometre mesafe katetti. Bu veriye göre aracımız 5 yılın sonunda 67.820 kilometre yol yapmış olacak. 5 yıllık elektrikli araba şarj ücretini şöyle hesaplayabiliriz:

Toplam Enerji Tüketimi: 67.820 km/100 km x 17,4 kWh = 11.800,68 kWh.

5 yıllık kullanım süresinde, aracın bataryasının %80'i evde yüksek tarifeden (240 kWh üzeri) şarj edilirse elektrikli araç şarj maliyetinin önemli bir kısmı hesaplanabilir. Akü şarj olurken ne kadar elektrik harcar sorusu, bu hesabı yaparken temel parametre olarak aklımızda bulunsun.

9.440,544 kWh (Toplam enerji tüketiminin %80'i) x ₺3,92 (yüksek tarifeli meskenlerde 1 kwh elektik bedeli) = ₺37.006,932.

KDV oranı dâhil edilirse 5 yıl boyunca ödenecek miktar toplam ₺44.408,318 olur. 

Aracın bataryasının kalan %20'lik kısmının 5 yıl boyunca 180 kW DC şarj tipiyle doldurulması hâlinde maliyet: 2.360,136 kWh (Toplam enerji tüketiminin %20'si) x 9,99 ₺/kWh = ₺23.577,759.

Böylece Citroën ë-C3 Max modelinin 5 yıllık toplam şarj maliyeti (%80 ev tipi + %20 DC) KDV dâhil ₺67.986,077 olur. 

Eğer %100 ev elektriği kullanılırsa 5 yıllık toplam maliyet şöyle olur: 11.800,68 x 3,92 = ₺46.258,67

KDV oranı dâhil edildiğindeyse ₺55.510,40 olur.

Eğer %100 Zes DC şarj kullanılırsa 5 yıllık toplam maliyet şöyle olur: ₺117.888,79

Benzinli Araçla Kıyas

Elektrikli Citroën'i markanın aynı segmentte yer alan hibrit model Citroën C3 Aircross modeliyle mukayese edelim. TÜİK verilerinden çıkardığımız sonuca göre araç 5 yıl boyunca toplam 67.820 kilometre mesafe katetmiş olacak.

  • Yüksek yakıt tüketimine uygun model 100 kilometrede ortalama 5,3 litre benzin tüketir.

  • 5 yılın sonunda toplam benzin tüketimi 67.820/100 x 5,3 = 3.594,46 litre olur. 

  • Ağustos 2025 itibarıyla benzinin litre fiyatını KDV dâhil ortalama ₺53 olarak alalım.

  • Buna göre benzinli aracın toplam yakıt maliyeti 3.594,46 x 53 = ₺190.506,38 olur. 

5 yılın sonunda elektrikli araç, hibrit modele kıyasla yakıt tüketiminde ₺72.617,59 ila ₺134.995,98 maliyet avantajı sunar.

Bakım Maliyetleri

Elektrikli araçların bakım maliyetleri geleneksel araçlara göre önemli ölçüde düşüktür. Bir elektrikli araçta geleneksel içten yanmalı motora sahip araca göre 2000 adet daha az parça bulunur. Bu sayede Citroën ë-C3 Max gibi modern elektrikli araçlarda bakım gereksinimleri minimal seviyededir.

Ortalama 5 Yıllık Bakım Gideri

Elektrikli araçlarda batarya haricinde temel bakım unsurları şarj bağlantı noktaları, lastik ve fren kontrolleri, soğutma sistemleri, araç içi filtre değişimleri ve yazılım güncellemeleridir. Bataryaların ortalama ömrü 8-10 yıl arasında değişir. Diğer aksamların 2 yıllık bakım ücretleri ₺3.000-₺5.000 olarak hesaplanır. 

Benzinli Araçlarla Fark

İçten yanmalı motora sahip araçların 2 yıllık bakım maliyetiyse ₺25.000-₺30.000 arasındadır. Her iki aracın da 5 yıllık süreçte iki kez bakıma girdiğini ve ekstra bir durumla karşılaşmadığını düşünelim. Bu durumda ortalama maliyetler şu şekilde hesaplanır: 

  • Elektrikli araç için: ₺4.000 x 2 = ₺8.000

  • Benzinli araç için: ₺27.500 x 2 = ₺55.000

Elektrikli bir aracın 5 yıllık bakım gideri, benzinli modele oranla ₺47.000 daha düşük olur.

Değer Kaybı ve 2. El Pazar Gerçekleri

Bir otomobil bayiden çıktığı andan itibaren değer kaybetmeye başlar. Elektrikli araçların değer kaybı üzerindeki en önemli faktörler batarya sağlığı ve teknolojik gelişmeler olarak sayılabilir. 

İkinci el pazarı, elektrikli ve benzinli araçlar için farklı dinamiklere sahiptir. Benzinli araçlar için ikinci el pazarında motor performansı, kilometre, hasar kaydı ve genel kozmetik durum gibi kriterler öne çıkar. Yıllar içinde oturmuş bir pazar olduğu için benzinli araçların ikinci el fiyatları öngörülebilir bir seyir izler.

İkinci el pazarında Citroën C4 gibi benzinli modeller, geniş servis ağı ve tanıdık kullanıcı deneyimi sayesinde daha hızlı el değiştirir. ë-C3 Max gibi elektrikli araçlardaysa alıcılar için batarya sağlığı, garanti süresi ve şarj altyapısı gibi teknik kriterler önem kazanır. 

Araçların en yüksek değer kaybı genelde ilk yılda gerçekleşir ve her geçen yılla beraber değeri düşmeye devam eder. Elektrikli araçlardaki teşviklerin sadece sıfır araç satın alımında uygulanması ikinci el pazarını olumsuz etkiler. Bununla birlikte elektrikli araç teknolojisinin hızla gelişmesi, ikinci el araçların değerlerini de olumsuz yönde etkileyebilir.

Öte yandan 2024 yılında Türkiye'de elektrikli araçların pazar payı %10,1 oldu. ODMD'nin (Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği) 2025 yılı Ocak-Ağustos dönemine ait pazar değerlendirmesindeyse elektrikli otomobil satışları 120.857 adetle %18,5 paya sahip. Sıfır araç satışındaki bu yükselen trendin ikinci el pazarını da olumlu etkilemesi bekleniyor. 

Toplam Maliyet Tablosu (5 Yıl)

Maliyet Kalemi

Elektrikli Araç (Citroën ë-C3 Max)

Benzinli Araç (Citroën C3 Aircross) 

Yakıt/Şarj Maliyeti

₺ 76.742,181

₺ 190.506,38

Bakım Maliyetleri

₺ 8.000

₺ 55.000

Toplam Tahmini Gider

₺ 84.742,18

₺ 245.506,38

Satın Alma Bedeli

₺ 1.405.000

₺ 1.750.000 

Fark

 

₺ 490.506,38

Voltify olarak aklınızdaki elektrikli aracı satın almadan önce esnek abonelik paketleriyle kiralamanıza olanak tanıyoruz. Sigorta ve bakım gibi zahmetli işlemlerle vakit harcamadan yenilikçi mobilitenin keyfini sürmenizi sağlıyoruz. Hemen geniş elektrikli araç kataloğumuzu inceleyebilir, dilediğiniz aracı kolayca kiralayabilirsiniz.  

KURUMSAL TEKLİF ALIN WhatsApp ile İLETİŞİM