Gelecek Geldi: Türkiye ve Dünyada Elektrikli Araç Devrimi
Elektrikli araçlar artık geleceğin değil, bugünün teknolojisi. 15 yıl önce yalnızca birkaç modelle sınırlı olan bu dünya, bugün her segmentte ulaşılabilir hale geldi. Tesla Model S ile başlayan dönüşüm, batarya teknolojilerindeki gelişmelerle tüm otomotiv sektörünü yeniden şekillendirdi. 2025 yılı itibarıyla elektrikli araç satışlarının 20 milyonu aşması ve küresel araç satışlarının yaklaşık yüzde 30’unu oluşturması bekleniyor. Uluslararası Enerji Ajansı’nın (IEA) verilerine göre, 2024’te satışlar yüzde 35 oranında artarak rekor seviyelere ulaştı. Çin, ABD ve Avrupa bu dönüşümün lokomotifleri konumunda.
Elektrikli araçlardaki gelişimin arkasındaki en büyük güç, batarya ve şarj teknolojilerindeki ilerleme oldu. 2010’larda 800 USD/kWh seviyesinde olan batarya maliyetleri, bugün 130 USD/kWh düzeyine geriledi. Bu sayede menziller 500 km seviyesine çıkarken, yeni nesil 800V teknolojisiyle donatılmış araçlar 10 dakikalık şarjla 300 km yol yapabilir hale geldi. Diğer yandan, sayısı az ve hâlen prototip seviyesinde de olsa 1200V mimarili yeni nesil araçlar, yıllardır beklenen performansa nihayet ulaşıyor. BYD Yangwang U9 ve Mercedes GT-AMG EV modelleri yalnızca 5 dakikalık şarjla 400 km menzil sunarak “şarj süresi – menzil” dengesinde bir dönüm noktası oluşturdu.
Küresel ölçekte şarj altyapısı da hızla büyüyor. 2025 itibarıyla dünyada 2 milyondan fazla hızlı şarj noktası bulunuyor. Ultra hızlı (150 kW ve üzeri) şarj istasyonları toplam altyapının yüzde 10’unu oluşturuyor. Avrupa Birliği’nin AFIR yönetmeliği uyarınca otoyollarda her 60 km’de bir hızlı şarj noktası kurulması zorunlu hale geldi. ABD’de kamuya açık şarj noktaları 200.000’e yaklaşırken, Çin’de yalnızca Pekin’in 2025’e kadar 1.000 ultra hızlı şarj istasyonu hedefi var. Küresel pazarın değeri ise 2025’te 40 milyar doların üzerine çıkacak.
Türkiye de bu küresel dönüşüme hızla ayak uyduruyor. EY’nin “Türkiye Elektrikli Araç Ekosistemi ve Dönüşümü” raporuna göre, Türkiye’de elektrikli araç pazarı son üç yılda yüzde 300’ün üzerinde büyüme gösterdi. 2025 itibarıyla toplam araç satışlarının yüzde 28’ine elektrikli araçlar karşılık geliyor. EPDK’nın “Şarj Hizmeti Sektör Raporu 2025” verilerine göre ülkede 34.000 soket, 14.000 DC ve 20.000 AC şarj noktası mevcut. Türkiye’nin toplam kurulu şarj gücü 2.400 MW seviyesini aşarken, şarj istasyonlarının enerji tüketimi bir önceki yıla göre yüzde 60 artışla 400 milyon kWh’a ulaştı. Bu tablo, elektrikli mobilite altyapısının artık yalnızca otomotiv değil, enerji sektörünün stratejik bir unsuru haline geldiğini gösteriyor.
Zes, Türkiye’nin elektrikli mobilite ekosisteminde bu dönüşümün öncü aktörlerinden biri olarak öne çıkıyor. Yüzde 100 yenilenebilir enerjiyle çalışan şarj altyapısı, uzun yol kullanımına uygun 400 kW gücündeki istasyonları ve devreye alınan 720 kW ultra hızlı şarj istasyonlarıyla geleceğin teknolojisini bugünden sunuyor. Rezervasyon, Autocharge, CarPlay entegrasyonu, Rota planlama ve yük dengeleme özellikleriyle Zes, kullanıcı dostu ve verimli bir şarj deneyimi sağlıyor. Bu teknolojiler, dünyanın önde gelen şarj operatörlerinin kullandığı sistemlerle aynı seviyede.
Dünya hızla elektrikleniyor. 2025’te elektrikli araçlar otomotiv sektörünün yeni standardı haline gelirken, şarj altyapısı ve sürdürülebilir enerji odaklı yaklaşımlar ulaşımın geleceğini yeniden tanımlıyor. Türkiye’de Zes bu dönüşümün merkezinde yer alarak hem çevreye hem de kullanıcı deneyimine değer katıyor. Sessiz, güçlü ve yenilikçi bir yolculuk için artık tek soru şu:
Siz ne zaman geleceğe geçiş yapacaksınız?
Burçin Açan
Zes İş İnovasyonu Direktörü
Kaynakça
-
IEA – Global EV Outlook 2025: Executive Summary
-
IEA – Electric Vehicle Charging Infrastructure Report 2025
-
EY – Türkiye Elektrikli Araç Ekosistemi ve Dönüşümü Raporu (2025)
-
Coherent Market Insights – EV Charging Station Market 2025–2032
-
GlobeNewswire – EV Charging Station Industry Report 2025–2032
-
Mordor Intelligence – Global EV Charging Stations Market Report
-
EPDK – Şarj Hizmeti Sektör Raporu 2025
-
EPDK – Şarj Ağı İstatistikleri ve Enerji Tüketimi Verileri 2025