
İstanbul’dan Bodrum’a Tesla Model Y RWD ile Uzun Yol Deneyimi
Elektrikli araçla uzun yol yapmanın zor olduğuna dair bir algı var. “Şarj istasyonu bulabilir miyim?”, “Menzilim yeter mi?”, “Yolda kalır mıyım?”, “Şarj etmek için çok süre harcar mıyım?” gibi sorular çoğu sürücünün aklını kurcalıyor.
Ben de bu algının ne kadar doğru veya yanlış olduğunu deneyimleyebilmek için Voltify olarak katıldığımız, Fast Company Türkiye tarafından düzenlenen Young Owners Forum 25 için, İstanbul Bodrum yolculuğuna Tesla Model Y RWD ile çıktım.
Bu yazıda, yolculuğum boyunca kaç kez şarj ettiğimi, ortalama enerji tüketimimi, yolculuğa toplamda ne kadar zaman harcadığımı ve toplam şarj maliyetimi adım adım paylaşacağım. Hangi operatör ve uygulamayı tercih ettiğimi de ayrıca aktaracağım.
Yolculuğa Başlangıç
Sabah İstanbul’dan yola çıkarken aracımın şarjı %80 seviyesindeydi. Ekranda yaklaşık 340 km menzil görünüyordu. Hedefim yolculuğu 3 şarj molasıyla tamamlamaktı. Ortalama hızımı 120 km/s seviyelerinde tutmayı ve hem güvenli hem de verimli bir uzun yol deneyimi yaşamayı planladım ve yola çıktım. Yol boyunca aracın klimasının 22 derecede açık olduğunu ve otomatik fan hızında olduğunu da belirtmekte fayda var.
Şarj Molası 1 – O167 Mustafakemalpaşa Oksijen Tesisi
O167 Mustafakemalpaşa Oksijen Tesisinde ilk şarj molamı verdim. İstasyona vardığımda bataryam %27 seviyesindeydi. Aracı %27’den %90’a getirmek 26 dakika sürdü. Bu esnada kahvemi içip kısa bir mola verdim. Toplamda 44 kWh enerji aldım ve şarj maliyeti 571 TL oldu.
Şarj Molası 2 – O375 Oksijen Manisa Tesisi
İkinci molamı O375 Oksijen Manisa Tesisi’nde verdim. Buraya vardığımda batarya %33 seviyesindeydi. %33’ten %90’a kadar şarj ettim. Bu işlem 21 dakika sürdü. 39 kWh enerji aldım, maliyeti ise 512 TL oldu.
Şarj Molası 3 – Milas, Karia Port AVM
Bodrum’a varmadan önce Tesla’yı Bodrum’da da kullanacağımız için son bir şarj molası verdim. Milas’ta bulunan Karia Port AVM’deki şarj istasyonunda %35’ten %97’ye kadar şarj ettim. Bu sadece 28 dakika sürdü ve 42 kWh enerji aldım. Toplam şarj maliyeti yaklaşık 546 TL oldu.
Yolculuk Süresince Ortalama Enerji Tüketimi
Yol boyunca ortalama enerji tüketimim 15.5 kWh/100 km seviyesinde gerçekleşti. Bu değer ortalama 120 km/s hızla ilerleyen ve kliması otomatik modda sürekli açık olan Tesla Model Y RWD için gayet makul.
Toplam Yolculuk Sürem
İstanbul-Bodrum yolculuğu toplamda 10 saat sürdü. Bunun yaklaşık 7 saati sürüş, 3 saati ise şarj ve mola süreleriydi. Bazı istasyonlarda şarj sırası beklesem de bu bekleme süreleri maksimum 30 dakika ile sınırlı kaldı. Yani şarj istasyonu molaları uzun yol deneyiminde büyük bir zaman kaybı yaratmadı, aksine dinlenme fırsatları sundu. Üstelik şarj molalarımı kahvaltı, yemek gibi ihtiyaçlarıma ayırarak zamanı çok daha verimli kullanmış oldum ve Bodrum’a vardığımda daha az yorulmuş bir şekilde günüme devam edebilmiş oldum.
Genel Değerlendirmem
Yol boyunca şarj istasyonu sayısının beklediğimden fazla olması işimi çok kolaylaştırdı. Yol üzerinde birden fazla markanın şarj istasyonlarını görmek, ülkemizdeki şarj altyapısının gelişmiş olduğunu ispatlar nitelikteydi. Yeni Tesla Model Y RWD’nin sunduğu sessizlik, konfor, teknoloji, sürüş destek sistemleri, 180 kW hızlı şarj desteği ve saklama alanlarının fazlalığı ise yolculuğu çok daha keyifli hale getirdi.
Yolculuğum boyunca yalnızca Zes şarj istasyonlarını kullanarak, Zes’in sunduğu rota planlama özelliğini deneyimleme fırsatı buldum. Bu özellik sayesinde, yolculuğa başlarken aracın mevcut şarj yüzdesini, yolculuğun kaç kişiyle yapılacağını, bataryanın düşebileceği minimum şarj seviyesini ve varışta sahip olmak istediğim şarj yüzdesini sisteme girmem yeterli oldu. Tüm bu veriler ışığında rota planlama aracı bana en uygun güzergâhı çıkardı. Henüz yola çıkmadan hangi şarj istasyonlarında durmam gerektiğini, her istasyonda yaklaşık ne kadar süre bekleyeceğimi ve kaç kW şarj etmem gerektiğini net bir şekilde görebildim. Bu da yolculuk planlamasını hem çok daha pratik hem de öngörülebilir hale getirdi. İstanbul–Bodrum seyahatim sırasında kullandığım tüm şarj istasyonları 180 kW ve üzerinde şarj imkânı sağladı. Ayrıca Autocharge (tak–çalıştır) özelliği sayesinde Zes kart ya da mobil uygulama üzerinden QR kod okutmaya gerek kalmadan şarj işlemlerimi kolaylıkla başlatabildim ve tamamlayabildim. Böylece yolculuğum boyunca şarj deneyimim hızlı, kesintisiz ve son derece konforlu geçti.
Yolculuğun Toplam Maliyeti
Toplamda 125 kWh enerji tükettim ve yolculuğun toplam şarj maliyeti yaklaşık 1600 TL oldu. Aynı mesafeyi benzinli bir SUV ile yapsaydım, bugünkü yakıt fiyatlarıyla maliyetin yaklaşık olarak 3000 TL olacağını söyleyebilirim. Bu açıdan elektrikli araç ile yolculuk çok daha ekonomik.
Sonuç
Tesla Model Y RWD ile İstanbul-Bodrum yolculuğu gayet keyifli, konforlu ve ekonomik geçti. Sessiz sürüş, güçlü ivmelenme ve yol boyunca sorunsuz şarj istasyonu deneyimi bana elektrikli araçla uzun yol yapmanın düşünülenden çok daha kolay olduğunu gösterdi.
Şarj istasyonu uygulamalarında bulunan rota planlama ve rezervasyon özelliklerini kullanabilmek, şarj istasyonu teknolojisinde büyük bir gelişim olduğunu da göstermekte. Tabii bu noktada şarj istasyonlarının ve yollardaki araç yoğunluğunun dönemsel olarak değişebileceğini hatırlatmakta fayda var. Bu yolculuğumun sonucunda hem maliyet hem de çevresel açıdan günümüzün mobilitesinin elektrikli araçlarda olduğu bir kez daha deneyimlemiş oldum.
Fakat minik bir ipucu, imkânınız varsa yola erken saatlerde çıkmalısınız, zira siz şarjınızı tamamlarken istasyonların önünde küçük sıralar oluşmaya başlıyor. Erken çıkmanın avantajı ise daha az yoğun olan saatlerde şarj edebilmeniz oluyor.
Siz de bu ipuçlarından yararlanarak elektrikli araçlarla uzun yolculuklar deneyimlemek için Voltify'ı tercih edebilirsiniz. Son teknoloji donanımları içeren elektrikli araçları Voltify'ın kullanıcı dostu arayüzünü kullanarak kiralayabilir, hemen teslim alabilirsiniz. Kiralık elektrikli araç kullanımıyla yeşil enerjiye destek verirken aynı zamanda yakıt maliyetlerinizi düşürebilir, şehir içinden uzun yola kadar konforlu ve sürdürülebilir bir mobilite deneyimi yaşayabilirsiniz.