Voltify Elektrikli Bülten Elli Beşinci Sayısı
Voltify’dan Elektrikli Bültenin yeni sayısına hoş geldiniz.
Sektörden, markalardan, analistlerden, kısacası dünyada elektrikli otomobil pazar ve ekosistemine etki eden gelişmelerden haftalık derlediklerimizi düzenli olarak Voltify Blog’da paylaşıyoruz.
Bizi sosyal medya kanallarımızdan takibe alarak gelişmelerden haberdar olabileceğinizi hatırlatarak bu haftanın gelişmelerine geçebiliriz.
Norveç'te Yeni Rekor: Kasım Ayında Satılan Araçların Neredeyse Hepsi Elektrikli
Kasım ayı, Norveç için otomobil satışlarında şimdiye kadarki en güçlü aylardan biri oldu. Geçen ay toplam 19.899 adet otomobil satıldı ve elektrikli araçlar 19.427 adet ile toplam satışların yüzde 97,6'sını oluşturdu.
Bir ayda 19 binden fazla elektrikli otomobil satışı Norveç için pek normal değil. Zira hem 2024'ün aynı ayına hem de bu yılın bir önceki ayına göre ortalama 8.500 adetlik büyük bir artış anlamına geliyor. Bu yükseliş birkaç faktöre bağlanıyor. 2026'da beklenen vergi değişiklikleri ve cazip indirimler bu faktörlerin başında geliyor.
Elektrikli Araçlar Radyasyon Yayıyor mu?
Elektrikli otomobillerle ilgili endişelerin arasında, kullanıcıların yüksek radyasyon seviyelerine maruz kalıp kalmadığı yer alıyor. Yeni bir araştırma ise bu merakı tamamen gideriyor. Elektrikli araçlar, sanılanın aksine çok yüksek oranda radyasyon yaymıyor.
Almanya’nın ünlü otomobil kulübü ADAC, elektrikli araçlarda oluşan elektromanyetik alanları ölçtü ve net bir sonuca vardı. Hem sürücüler hem de yolcular, çok düşük seviyelerde radyasyona maruz kalıyor. Araştırma, Almanya’nın resmi Radyasyondan Korunma Dairesi tarafından finanse edildi. Toplamda 11 elektrikli, birkaç hibrit ve bir tane de benzinli araç incelendi.
Mühendisler, içerisine 10 tane sensör yerleştirilen bir koltuğu araç içerisinde farklı noktalara taşıdı. Araçlar yolda kullanılırken de şarj edilirken de ölçümler alındı. Amaç, gerçek kullanım sırasında manyetik alanların ne kadar yükseldiğini görmekti. Yol testlerinde ara sıra, özellikle sert hızlanma ve frenlerde küçük yükselişler oldu.
ADAC’ın ölçümlerine göre, bu yükselişler sırasında oluşan manyetik alanlar insan vücudu için belirlenen güvenlik sınırlarının çok altında. En yüksek değerler de baş hizasında değil, ayak bölümünde ölçüldü. Yani araç içinde hücrelerinize, sinirlerinize veya bir kalp piline zarar verecek hiçbir şey yok.
Üstelik test sırasında en yüksek elektromanyetik değerler elektrikli motorlardan değil, koltuk ısıtıcılarından geldi. Bu sadece elektrikli araçlarda değil, hibritlerde ve hatta benzinli araçta da böyle. Yine de bu değerler de tamamen güvenli.
Şarj sırasında da tablo benzer. AC şarjda fişi takarken kısa bir artış oluyor ama bu da güvenlik sınırlarının içinde kalıyor. İlginç şekilde, daha güçlü olmasına rağmen DC hızlı şarj, AC şarja göre daha düşük elektromanyetik alan oluşturuyor.
İspanya, Elektrikli Araç Satışlarını Artırmak İçin 1,3 Milyar Euroluk Teşvik Paketi Duyurdu
Son dönemde özellikle Çinli elektrikli araç ve batarya üreticilerinin odak noktası haline gelen İspanya, otomotiv sanayisini güçlendirmek adına 2026'da 1,3 milyar euroluk teşvik paketini devreye alacak. Başbakan Pedro Sanchez’e göre bu planın nihai hedefi, ülkede üretilen araçların yüzde 95'inin 2035’e kadar elektrikli hale gelmesi.
Sektör verileri, 2025’in ilk on ayında İspanya’da üretilen tamamen elektrikli ve şarj edilebilir hibritlerin toplam payının yalnızca yüzde 10 civarında olduğunu gösteriyor. Tam hibritlerin payı ise %26,7 seviyesinde. Geçen yıl Avrupa Birliği genelinde tamamen elektrikli ve PHEV modellerin ortalama payı yaklaşık %20 olmuştu.
İspanya’nın yeni planı; 2026’da elektrikli araç alımlarını teşvik etmek için tüketicilere 400 milyon euro doğrudan destek ve sanayi yatırımlarını destekleyen AB fonlu program kapsamında 580 milyon euro ayrılmasını içeriyor. Ayrıca şarj altyapısının hâlâ eksik olduğu yol ağlarında yeni istasyonlar kurmak için 300 milyon euro kaynak aktarılacak.
Madrid yönetimi, Çinli BYD gibi hızlı büyüyen markaların Avrupa pazarında agresif bir şekilde yer almasının yarattığı baskıya karşı otomotiv sektörünü güçlendirmeye çalışıyor. İspanya’nın güçlü bir yerli otomobil markası olmaması, rekabette geri düşme riskini artırıyor.
Sanchez’e göre bu plan, üretim elektrifikasyona kayarken istihdamı korumayı ve ülkenin Avrupa’nın ikinci büyük otomobil üreticisi konumunu sürdürmesini amaçlıyor. CATL ile Stellantis ortaklığında kurulacak 4 milyar euroluk batarya fabrikası gibi yabancı yatırımlar ülkeye iş imkânı sağlasa da hükümet yerli ekosistemin desteklenmediği durumda bilgi birikiminin ve pazar payının kaybedilebileceği uyarısında bulunuyor.
Elektrikli Kia EV2'nin Tanıtım Tarihi Belli Oldu
Kia, elektrikli ürün gamını genişletmeye kararlı. Koreli marka, Ocak ayında aileye katılacak en küçük modeliyle bu hedefe bir adım daha yaklaşıyor. Yılın başında konsept olarak karşımıza çıkan Kia EV2, 11 ay sonra nihayet üretim versiyonuyla sahneye çıkacak.
Marka, bu hafta yaptığı açıklamada yeni EV2'nin 9 Ocak'ta Brüksel Otomobil Fuarı kapsamında tanıtılacağını ve Avrupa’da üretileceğini doğruladı.
EV2’nin motor ve menzil değerleri de tanıtım günü açıklanacak. Ancak diğer modellere göre daha uygun fiyatlı bir araç olacağı için E-GMP platformunun 400V'luk versiyonu üzerine inşa edildiğini biliyoruz. Batarya tarafında ise 40-42 kWsa civarında LFP batarya ve 55 kWsa civarında NMC batarya seçenekleri konuşuluyor. Bununla ilgili net bilgi elbette 9 Ocak'taki tanıtımda ortaya çıkacak.
Kia, bu modelle yaklaşık 30 bin euro civarında bir fiyat hedefleyerek Renault 4 E-Tech gibi elektrikli SUV’lerle rekabet etmeyi planlıyor.