Voltify Elektrikli Bülten Otuz Dördüncü Sayısı
Voltify’dan Elektrikli Bültenin yeni sayısına hoş geldiniz.
Sektörden, markalardan, analistlerden, kısacası dünyada elektrikli otomobil pazar ve ekosistemine etki eden gelişmelerden haftalık derlediklerimizi düzenli olarak Voltify Blog’da paylaşıyoruz.
Bizi sosyal medya kanallarımızdan takibe alarak gelişmelerden haberdar olabileceğinizi hatırlatarak bu haftanın gelişmelerine geçebiliriz.
Otomobil Fiyatlarını Artıracak ÖTV Düzenlemesi Meclisten Geçti
Geçtiğimiz günlerde TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'na gelen ÖTV düzenlemesi, komisyonda kabul edildi. Düzenlemenin Resmî Gazete'de yayımlanması ile ÖTV oranlarında düzenleme yapılacak.
Yeni düzenlemeye göre içten yanmalı motoru olan binek otomobillerde artık yüzde 80'in altında ÖTV dilimi bulunmayacak. ÖTV oranı, otomobilin durumuna göre yüzde 220'ye kadar çıkabilecek. Bu arada; mevcut ÖTV düzenlemesinde içten yanmalı binek otomobiller için yüzde 80'in altında vergi dilimleri var ancak bu kategoriye giren otomobil yoktu. Matrahlar değiştirilmemiş, hâl böyle olunca otomobillerin neredeyse tamamı en az yüzde 80 vergi dilimi içinde kalmışlardı. Öte yandan; arazi araçları için yüzde 4 olarak uygulanan ÖTV, artık yüzde 50'ye sabitlenecek.
Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapan Kanun Teklifi, Cumhurbaşkanı yetkilerini artırıyor. Bu bağlamda; düzenleme ile Cumhurbaşkanı, oranları sıfıra indirme ya da üç katına kadar artırma yetkisine sahip olacak. Ayrıca elektrikli otomobiller için de farklı oranlar belirleyebilecek.
Elektrikli Araç Bataryaları, İçten Yanmalı Araçlardan Daha Uzun Ömürlü
Elektrikli araçların en önemli parçası olan yüksek voltajlı batarya paketi hakkında birçok yanlış bilgi var. Genelde "Birkaç yıldan fazla dayanmaz", "100.000 kilometrede değiştirmek lazım" gibi cümleleri fazlaca duyabilmekteyiz.
Bunun aksini kanıtlayan çok sayıda veriye rağmen, hâlâ modern bir EV'nin durduk yere patlayacağını düşünen tüketiciler var. Şimdi, uzun vadede batarya sağlığına ilişkin daha fazla veriye sahibiz ve bu araştırmalar ışığında mevcut EV sahiplerinin içini rahatlatacak ve potansiyel müşterilerin kaygısını giderecek sonuçlar var.
Araç telematiği sağlayan İngiltere kökenli Geotab'a göre, çoğu EV bataryası yıllık minimum bozulma ile 20 yıl dayanabilir. Bu, yeni otomobil satışlarının giderek arttığı Amerika'daki ortalama otomobil yaşından 6 yıl daha fazla.
Bu zaman aralığı boyunca, batarya paketlerinin yılda yaklaşık %1.8 oranında kapasite kaybettiği kaydedildi. Yani 20 yıl sonrasına sardığımızda, herhangi bir felaket yaşanmadığı hâlde ilk günkü menzilinizin %64'ünü kullanmayı bekleyebilirsiniz. Batarya bozulması doğrusal olmadığı gibi zamana ve konuma bağlı olarak değişebilir. En büyük hasar ilk birkaç yılda gelir ve zamanla azalır. Sıcak iklimler de batarya ömrünü doğrudan etkiler ve özellikle şarj esnasında aracınızı gölgede tutmanız tavsiye edilir.
Bununla birlikte, yüksek voltajlı bataryaların arızalandığını, ancak arıza oranının istatistiksel olarak önemsiz olduğunu belirtmek gerekir. Bir araştırmaya göre, son 10 yılda üretilen elektrikli araçların batarya arıza oranı %0.5'in altındadır.
Volvo EX30'un Türkiye Fiyatı Açıklandı
İsveç menşeli otomotiv devi Volvo, EX30 olarak isimlendirdiği yeni tam elektrikli otomobilini Türkiye'ye getiriyor. EX30, %10'luk ÖTV dilimine giriyor ve Türkiye fiyatı 1 milyon 831 bin TL olarak belirlenmiş durumda.
Volvo'nun bugüne kadar ürettiği en küçük SUV olarak kayıtlara geçen EX30, 4.233 milimetre uzunluğunda olan bir otomobil. Aracın genişliği 1.837, yüksekliği ise 1.555 milimetre olarak açıklandı. Dingil mesafesi 2.650 milimetre olan otomobilin boş ağırlığı ise 1.830 kilogram olarak açıklandı.
Volvo, tüketicilerin kendisine en uygun versiyonu bulabilmesi için bir dizi motor seçeneği hazırladı. Bu bağlamda; EX30 satın almak isteyen tüketicinin tercih edeceği seçeneklerden biri, 268 beygir gücü ve 343 Nm tork değerine sahip olan 64 kWh'lık NMC bataryayla eşleştirilen motor. Volvo, bu versiyonun 440 kilometre civarında menzil sunacağını ifade ediyor. Aynı motorun 320 kilometre LFP batarya ile eşleştirildiği bir versiyonu daha bulunacak.
EX30 Twin Motor Performance versiyonunda ise 422 beygir gücü ve 543 Nm tork değerine sahip olan bir motor bulunacak. 0-100 km/s hızlanmasını 3,4 saniyede tamamlayan bu versiyon, Volvo'nun bugüne kadarki en hızlı otomobilinin EX30 olduğunu ortaya koyuyor. Bu versiyondaki menzil ise 426 kilometre olarak açıklandı.
Maksimum 153 kW DC şarj cihazlarına destek veren Volvo EX30'un NMC bataryası, 26,5 dakikada yüzde 10-80 arası şarj olacak. LFP batarya ise 134 kW DC şarjı destekleyip, 26 dakikada yüzde 10-80 arası şarjı tamamlayacak.
Bayramda Şarj Noktalarında Rekor Elektrik Tüketimi Yaşandı
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumundan (EPDK) yapılan açıklamaya göre, Kurban Bayramı tatilini kapsayan süreçte Türkiye'de rekor elektrik tüketimi yaşandı. Şarj noktalarındaki elektrik tüketim miktarı geçen yıla kıyasla yüzde 201 arttı.
Geçen yıl bayram tatilinde 3 milyon 600 bin kilovatsaat düzeyinde olan şarj hizmetlerine bağlı elektrik tüketimi, bu yıl yüzde 201 artarak 10 milyon 837 bin 410 kilovatsaat oldu. Ayrıca, geçen yıl 183 bin 891 olan şarj işlemi sayısı da yüzde 184 artışla 522 bin 913'e ulaştı.
Açıklanan verilere göre, 2024'ün başında Türkiye'de 12 bin 84 olan şarj noktası sayısı, 2025'in başında 26 bin 462'ye, Haziran itibarıyla ise 30 bin 990'a yükseldi. Bu noktaların 13 bin 68 tanesi DC (Hızlı), 17 bin 922 tanesi AC (Yavaş) nitelikte. Araçlara temin edilen elektrik enerjisinin tamamının yenilenebilir enerji kaynaklarıyla üretildiğini gösteren YEK-G belgeli yeşil şarj istasyonları içinde bulunan şarj noktalarının sayısı ise 14 bin 186'ya ulaşarak yaklaşık yarısını oluşturdu.