KURUMSAL TEKLİF ALIN

Voltify Elektrikli Bülten Kırk Dokuzuncu Sayısı

Voltify’dan Elektrikli Bültenin yeni sayısına hoş geldiniz.

Sektörden, markalardan, analistlerden, kısacası dünyada elektrikli otomobil pazar ve ekosistemine etki eden gelişmelerden haftalık derlediklerimizi düzenli olarak Voltify Blog’da paylaşıyoruz.

Bizi sosyal medya kanallarımızdan takibe alarak gelişmelerden haberdar olabileceğinizi hatırlatarak bu haftanın gelişmelerine geçebiliriz.

Yeni Elektrikli Mercedes-Benz CLA Türkiye'de Satışa Sunuldu

Mercedes-Benz CLA Türkiye'de. Tam elektrikli model, şimdilik yalnızca CLA 350 versiyonuyla satışta olacak.

4.690.000 TL'lik fiyata sahip olan model, "Edition 1 AMG" paketi ile geliyor. 85 kWh'lik bir batarya ile gelen model WLTP verilerine göre 672 - 771 km menzile sahip olacak. Bu versiyon 4MATIC dört tekerlekten çekiş sistemi ile geliyor ve toplamda 354 bg güç ile 515 Nm tork üretebilecek.

Mercedes-Benz'in resmi verilerine göre modelin 0-100 km/s hızlanması 4.9 saniye sürüyor. CLA 350 4MATIC, 210 km/s azami hıza ulaşabilecek.

Yeni CLA Serisi'nin 800V altyapısı da şarj sürelerini azaltıyor. CLA 350 4MATIC, 320 kW'a kadar hızlı şarj desteği sunabilecek. En yüksek hızda şarj ettiğinizde modelin yüzde 20-80 aralığını şarj etmesi yalnızca 22 dakika sürecek. Yani 10 dakikalık hızlı şarjla, 300 kilometreden fazla menzile sahip olacaksınız.

CLA ailesinin diğer üyelerinin de ülkemize girmesi muhtemel görünüyor. Özellikle Avrupa'daki CLA 200 versiyonu, ülkemizdeki ÖTV sınırlarına uygun gelebilir. 165 kW güç üreten bu versiyon, 541 km menzile sahip. Yani ufak güncellemeler ile modelin yüzde 55'lik ÖTV dilimine girmesi sağlanabilir. CLA 350 ise yüzde 75'lik dilimde.

CATL ve Çin Batarya Geri Dönüşümünde de Rekorlar Kırıyor

Çinli enerji depolama devi CATL, iştiraki Brunp Recycling sayesinde geri dönüştürülen bataryalardan nikel, kobalt ve manganez için yüzde 99,6, lityum için ise yüzde 96,5 geri kazanım oranına ulaştı. Şirket, bu başarıyı akıllı söküm, hidrometalurji ve malzeme restorasyonu süreçlerini içeren kendi geliştirdiği DRT (Directional Recycling Technology) teknolojisi sayesinde elde ettiğini açıkladı.

2024 yılında Brunp, 120.000 ton atık batarya ve 17.100 ton geri dönüştürülmüş lityum tuzu işledi. Atık malzemeler ayrıldıktan sonra, ortalama bir elektrikli aracın batarya ağırlığı 300 kilogram kabul edildiğinde Brunp’in yıllık işleme kapasitesi 200.000 ila 300.000 elektrikli aracın bataryalarının yeniden kullanılabilmesini sağlıyor. Şirket ayrıca kapasitesini 1 milyon tona çıkarmayı hedeflediğini belirtiyor. Günümüzde 200’den fazla geri dönüşüm tesisinde faaliyet gösteren şirket, Çin’deki EV batarya geri dönüşüm ihtiyacının yaklaşık yüzde 50’sini karşılıyor.

Brunp, 2005 yılında kurularak kısa sürede dünyanın en büyük batarya geri dönüşüm şirketi konumuna yükseldi. Başlangıçta tüketici lityum bataryaları üretimi yapan şirket, 2011’de odak noktasını enerji depolamaya kaydırdı. 2015 yılında ise CATL, Brunp’in çoğunluk hissesini satın alarak kontrolü eline aldı.

AB ve ABD Geride

Avrupa Birliği, 2031 itibarıyla kapasitesi 2 kWh’dan yüksek bataryaların belirli oranlarda geri kazanılmış malzeme içermesini zorunlu kılacak bir yasa çıkarmayı planlıyor: kobalt için yüzde 16, lityum ve nikel için yüzde 6. Hedef, atıkları azaltmak, döngüsel ekonomiyi teşvik etmek ve çevresel etkiyi düşürmek. 2031’e kadar AB, kobalt, bakır, kurşun ve nikel için geri kazanım oranlarını yüzde 95, lityum için ise yüzde 80 seviyesine çıkarmayı hedefliyor. Bu oranlar, Çin’in bugün iddia ettiği geri kazanım seviyelerinin oldukça altında.

ABD’nin en büyük batarya geri dönüşüm şirketlerinden biri Redwood Materials, kullanım ömrünü tamamlamış elektrikli araç bataryalarından nikel, kobalt, lityum ve bakırın yüzde 95’ini geri kazanabilecek teknolojilere sahip olduğunu belirtiyor. Şirket bunu henüz büyük ölçekli olarak uygulayabilmiş değil. Redwood, geri kazanılan malzemeleri yeni batarya paketlerinde kullanmayı ve 2030’a kadar 500 GWh üretim kapasitesine ulaşmayı hedefliyor.

Tesla, Avrupa ve Türkiye’de Şehir İçi Otonom Sürüş İçin Onay Alıyor

Tesla’nın otonom sürüş yazılımı FSD (Full Self-Driving), Avrupa onayına çok yakın. Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu (UNECE), 23 Ekim 2025’te düzenlenecek 42. oturumda UN R171 yönetmeliğinin 3. aşama değişikliklerini tartışacak. Bu değişikliklerin kabul edilmesi halinde Tesla’nın FSD Supervised gibi sürücü destekli otonom sistemlerinin Avrupa genelinde otoyolların yanı sıra şehir içi yollarda da kullanılmasına olanak tanınacak.

Türkiye de UNECE’nin bir üyesi konumunda. Dolayısıyla düzenlemeler Türkiye için de geçerli olacak.

Yeni taslak, otonom sürüşün kapsamını yalnızca otoyollarla sınırlamaktan çıkararak şehir merkezlerine taşıyor. Belgelere göre sistem tarafından başlatılan manevralar artık trafik ışıkları, kavşaklar, dönüşler, dönel kavşaklar ve engel kaçınma gibi şehir içi durumları da kapsayacak. Ancak yönetmelik, sürücünün her zaman kontrol ve sorumluluk sahibi olduğunu açıkça vurguluyor ve katı kurallar öneriyor. Ayrıca her sistem manevrası öncesinde en az 3 saniyelik bir uyarı süresi bulunacak. Sistem tarafından başlatılan manevralar yalnızca ulusal trafik kurallarına uygun biçimde gerçekleştirilebilecek. Sürücü katılımı sürekli izlenecek, tepki vermemesi durumunda araç otomatik olarak duracak. Araç, eller direksiyonda değilken hiçbir manevra başlatamayacak.

Buna ek olarak, sistemin şehir içi yollarda güvenli biçimde çalışabildiğini göstermek için üreticinin ek güvenlik doğrulaması yapması gerekecek. Üretici firmalar, sistemlerinin dönüşler, engel kaçınma, dur ve yol ver senaryolarında doğru şekilde tepki verebildiğini belgeleyip ispatlamakla yükümlü olacak.

Bu değişikliklerin onaylanması, Eylül 2025’te yürürlüğe giren otoyol kullanım onayını şehir içi yollara da genişletecek. Böylece, UNECE yönetmeliklerine uyan ülkelerde Tesla ve benzeri üreticiler, FSD Supervised gibi yarı otonom sürüş sistemlerini daha kapsamlı biçimde sunabilecek.

Bataryası En Dayanıklı Elektrikli Araçlar Belli Oldu

İsveçli Kvdbil, ikinci el piyasasındaki 1.300’den fazla bataryalı elektrikli araç (BEV) ve plug-in hibriti (PHEV) inceleyerek hangi modellerin zaman içinde batarya kapasitesini en iyi koruduğunu tespit etti. Araştırma sonuçlarına göre Kia EV6, Kia e-Niro ve Tesla Model Y, batarya sağlığı açısından üst sıralarda yer aldı.

Araştırma, ikinci el elektrikli araçların genel durumu hakkında da olumlu mesajlar veriyor. Bulgular, her 10 araçtan 8’inin orijinal batarya kapasitesinin en az yüzde 90’ını koruduğunu gösterdi. Sıralamada Kia EV6 ve e-Niro birinci ve ikinci sırayı alırken, Tesla Model Y üçüncü oldu. İsveç’te 12.148 Kia EV6 ve 48.488 Tesla Model Y kayıtlı bulunuyor.

Top 10 listesinde ayrıca Opel, Mazda, Audi, Fiat, Volvo, Citroën ve Volkswagen modelleri de yer aldı. Test edilen araçlar arasında 723 elektrikli araç ve 643 plug-in hibrit bulunuyordu. Reinholdsson, ortaya çıkan sonuçların elektrikli araçların ikinci elde uzun ömürlü olmayacağı mitini çürüttüğünü söylüyor.

Araştırmaya Göre En İyi Batarya Performansına Sahip Modeller

  • Kia EV6
  • Kia e-Niro
  • Tesla Model Y
  • Opel Mokka-e
  • Mazda MX-30
  • Audi Q4 e-tron
  • Fiat 500e
  • Volvo XC40 Recharge
  • Citroën e-C4
  • Volkswagen ID.4

Araştırmaya Göre En İyi Batarya Performansına Sahip Markalar

  • Kia
  • Audi
  • Opel
  • Tesla
  • Mercedes
  • Peugeot
  • Volvo
  • BMW
  • Volkswagen
  • Skoda
KURUMSAL TEKLİF ALIN WhatsApp ile İLETİŞİM