Voltify Elektrikli Bülten Beşinci Sayısı | Voltify

Voltify Elektrikli Bülten Beşinci Sayısı


Voltify’dan Elektrikli Bültenin yeni sayısına hoş geldiniz.

Sektörden, markalardan, analistlerden, kısacası dünyada elektrikli araç pazar ve ekosistemine etki eden gelişmelerden haftalık derlediklerimizi düzenli olarak Voltify Blog’da paylaşacağız.

Bizi sosyal medya kanallarımızdan takibe alarak gelişmelerden haberdar olabileceğinizi hatırlatarak bu haftanın gelişmelerine geçebiliriz.

EMOD, Elektrikli Araç Şarj İstasyonlarında Roaming için Adım Atıyor


Elektrikli araç şarj istasyonu operatörlerinin bir araya geldiği Emobilite Operatörleri Derneği (EMOD), sektörde köklü bir değişiklik yaratacak roaming sistemini devreye almak için paydaşlarla yoğun çalışma içerisinde olduğunu duyurdu.

Bu yenilik, elektrikli araç sahiplerinin farklı şarj istasyonları operatörlerinden tek bir üyelikle kesintisiz hizmet alabilmesini sağlayacak.

Roaming Sistemi ile Kolay ve Kesintisiz Şarj


Emobilite Operatörleri Derneği (EMOD), Türkiye’deki elektrikli araç şarj altyapısının geliştirilmesi ve ekosistemin sürdürülebilir büyümesi için faaliyet gösteren bir çatı organizasyon. EMOD Yönetim Kurulu Başkanı Murat Pınar, Türkiye’de şarj istasyonlarının birbiriyle tam uyumlu çalışmasının önemini vurgulayarak roaming sayesinde kullanıcıların, çeşitli operatörlerin istasyonlarında üyelik sorunu yaşamadan araçlarını şarj edebileceğini belirtti. Bu adım, Türkiye’nin ulusal şarj ağı stratejisine de büyük bir katkı sağlayacağını vurguladı.

Türkiye'deki Şarj İstasyonlarının Mevcut Durumu ve Geleceğe Dair Beklentiler


Türkiye’de kamuya açık şarj istasyonları, genellikle AC ve DC olarak sınıflandırılıyor. DC istasyonları daha hızlı şarj imkanı sunarken, maliyetleri AC istasyonlarına göre daha yüksek.

EPDK’nın resmi verilerine göre Türkiye’de bugün itibariyle geçerli bir işletme lisansına sahip toplam 169 şarj ağı operatörü bulunuyor. Yine elektrikli bülten dördüncü sayıdaki Haziran verilerine göre %63’ten biraz fazlası AC olmak üzere 20.065 adet şarj soketi bulunuyor. Roaming sisteminin devreye alınması ile Türkiye'deki elektrikli araç sahipleri, farklı operatörlerin şarj istasyonlarına daha kolay erişim sağlayabilecek ve kesintisiz bir deneyim ile bu geniş ve kuvvetli şarj ağından faydalanabilecek.

EPDK’nin Hedefleri ve Şarj@TR


Öte yandan EPDK da, Türkiye genelinde şarj ağının coğrafi kapsayıcılığını genişletmeye yönelik çalışmalarını sürdürüyor. Bu kapsamda geliştirilen "Şarj@TR" mobil uygulaması, kullanıcıların ihtiyaçlarına en uygun şarj noktasını bulmalarını kolaylaştırıyor. Türkiye genelinde şarj hizmeti sunan tüm istasyonların konumları, şarj ünitesi ve soket sayıları, tipleri ve güçleri, ödeme yöntemleri ve müsaitlik durumları gibi bilgiler bu uygulama üzerinden anlık olarak izlenebiliyor.

İki Önde Gelen Şarj Hizmet Sağlayıcısından Stratejik İş Birliği: Estasyon ve Sharz.net


Roaming ile ilgili değerlendirme ve çalışmalar devam ederken, bazı operatörler kullanıcıların hayatını kolaylaştıran ticari iş birlikleri geliştirmeye devam ediyorlar.

Bu iş birliklerine güncel ve güçlü bir örnek, Estasyon ve Sharz.net’ten geldi. Artık Estasyon ve Sharz.net’in toplamda 275 istasyon noktası ve 475 soketten oluşan geniş şarj ağına her iki firmanın mobil uygulamaları aracılığıyla erişilebilecek.

Kullanıcılar, şarj işlemini gerçekleştirdikleri istasyonun hizmet sağlayıcısına ait mevcut soket tarifesi üzerinden işlem yapacaklar. Ayrıca, çağrı merkezi hizmetlerine, kullanılan mobil uygulamada belirtilen iletişim numaraları üzerinden ulaşılabilecek.

Estasyon ve Sharz.net, bu stratejik anlaşma ile iş birliklerini güçlendirerek, Türkiye’nin elektrikli araç ekosistemine değer katmaya ve sürdürülebilir bir geleceğe katkı sağlamaya devam ediyor.

Temmuz Ayında Elektrikli Araç Satışları ve Şarj Tüketiminde Büyük Artış


Türkiye’de Elektrikli Araç ve Şarj Pazarı, Temmuz Ayı Gelişimi


Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu'ndan (EPDK) alınan verilere göre, Haziran ayında 20 bin 65 şarj soketinde 579 bin 743 şarj işlemi gerçekleştirilirken, bu sayı Temmuz ayında 21 bin 529 şarj soketinde 686 bin 279’a yükseldi. Bu da şarj işlemlerinde %18,4, elektrik tüketiminde ise %25 artış anlamına geliyor. Temmuz ayında toplam 26 bin 655 megavatsaat elektrik tüketildi. Şarj istasyonlarının sayısı ise Ocak 2023’te 3 bin 81 iken, Temmuz 2024 itibarıyla 21 bin 529’a ulaştı.

Küresel Elektrikli Araç Satışlarındaki Artış


Elektrikli araç, batarya, şarj altyapısı gibi alanlarda raporlama ve analiz sunan Rho Motion’a göre tamamen elektrikli (BEV) ve plug-in hibrit (PHEV) araçların dünyadaki satışları Temmuz ayında 1.35 milyon adede ulaştı. Bu artışı özellikle Çin’deki güçlü büyüme destekledi. Çin, Temmuz ayında 880 bin adet elektrikli araç satışı gerçekleştirerek, bu segmentte %31’lik bir büyüme kaydetti. Bununla birlikte, teşviklerin azalmasıyla birlikte Avrupa'da elektrikli araç pazarı Temmuz ayında %7.8 oranında küçüldü. Almanya’da yılın ilk yedi ayında satışlar %12 düştü. Buna karşın, ABD ve Kanada’da elektrikli araç satışları %7,1 oranında artış gösterdi.

Tesla’ya AB’den Vergi İndirimi Yolda mı?


Avrupa Komisyonu, Çin'de üretilen Tesla araçlarına uygulanan ithalat vergisini önemli ölçüde düşürdü. Tarifeyi %20,8'den %9'a indiren bu karar, Tesla'nın Avrupa pazarındaki rekabetçiliğini artırabilir. Bu indirim, diğer Çinli elektrikli araç üreticilerine uygulanan %17 ila %36,3 arasındaki tarifelere kıyasla daha avantajlı. Öneri, 27 AB üye ülkesinin çoğunluğu tarafından 31 Ekim'e kadar onaylanırsa, beş yıl boyunca yürürlükte kalacak.

Bu düzenleme, Tesla'nın bireysel bir değerlendirme talebinde bulunmasının ardından yapıldı ve Çin'den ithal edilen elektrikli araçlara yönelik sübvansiyon karşıtı tarifelerin kapsamlı bir incelemesiyle bağlantılı. BYD ve Geely gibi diğer Çinli üreticilere sağlanan indirimler ise soruşturma sırasında daha ‘az iş birliği yaptıkları’ yönünde değerlendirmeler nedeniyle çok daha düşük.

Adastec’in Otonom Sürüş Teknolojisi Toplu Taşımada Yolu Açıyor


Adastec firmasının Bilişim Vadisi ve Boğaziçi Üniversitesi’nde bulunan AR-GE merkezlerinde geliştirdiği sürücüsüz otobüs, ABD’nin Michigan eyaletinde hizmete girdi. Vicinity ve ARIBO ile iş birliği içerisinde gerçekleştirilen projenin pilotu kapsamında hizmete alınan otobüs, Sleeping Bear Dunes Ulusal Parkı’nda yolcu taşımaya başladı.

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, bu teknolojinin dünya genelinde öncü olduğunu belirtti. Otobüs, haftanın beş günü, günde sekiz saat boyunca panoramik bir güzergahta hizmet veriyor ve ziyaretçilerin ulaşım deneyimlerini iyileştirmeyi hedefliyor.

Adastec’in otonom otobüs teknolojisi sadece ABD’de değil, Avrupa’da da kullanılıyor. Şirket, Norveç ve Finlandiya’da başlattığı projelerle, Almanya, Hollanda ve İsviçre’de de yakın zamanda devreye girecek olan yeni projeler için hazırlıklarını sürdürüyor.

Bu hafta yapılan bir başka açıklamada Karsan'ın otonom elektrikli aracı e-Atak’ın, Adastec'in geliştirdiği otonom sürüş teknolojisi ile donatılarak İsviçre'nin Arbon şehrinde hizmet vermeye başlayacağı duyuruldu. Aralık ayında teslim edildikten sonra Ocak 2025 itibariyle Arbon’da kullanılacak olan e-Atak Avrupa’da tünelden geçecek ilk otonom otobüs olacak.

Ganfeng Lithium ve Yiğit Akü'den Türkiye'ye 5 GWh Kapasiteli Batarya Fabrikası


Çinli lityum devi Ganfeng Lithium, Yiğit Akü ile ortaklaşa Türkiye'de 5 GWh kapasiteli bir lityum pil üretim tesisi kuracağını duyurdu. Yaklaşık 500 milyon dolarlık bu yatırım, hem yerel hem de uluslararası pazarlar için lityum-iyon pil üretimini hedefliyor.

Kurulacak tesis, üretimin yanı sıra ileri lityum pil teknolojilerine odaklanan bir Ar-Ge merkezi barındıracak. Bu merkezde, katı hal pilleri ve yüksek güçlü piller gibi yenilikçi teknolojiler geliştirilecek.

Yiğit Akü, bu ortaklıkla küresel pazarda daha geniş bir varlık elde etmeyi ve Türkiye’nin enerji depolama kapasitesini artırmayı amaçlıyor. Tesiste üretilen pillerin hem Türkiye'nin ihtiyaçlarını karşılaması hem de Avrupa'ya ihracat edilmesi planlanıyor.

Kısa Kısa Markalardan Gelişmeler


Ford, 21 Ağustos’ta Elektrikli Araç Yol Haritasında Güncellemeleri Duyurdu


Amerika’nın elektrikli araçta Tesla’dan sonra ikinci tercihi olan marka, satışları hızlandırmak için daha düşük fiyatlı ve daha uzun menzilli seçenekler sunmayı hedefliyor. Ford, 2026 yılında üretime başlayacak yeni bir ticari van, 2027'de ise iki yeni tamamen elektrikli ileri seviye pickup modeli tanıtmayı planlıyor. Ayrıca, ABD'deki batarya tedarik planını yeniden düzenleyerek maliyetleri düşürmeyi ve mevcut ile gelecekteki elektrikli araç üretimini desteklemeyi amaçlıyor.

Bununla birlikte otomotiv devi, pazardaki dinamikler doğrultusunda tamamen elektrikli modellerinin üretim temposunu ayarlayarak kârlılığı artırmayı ve sermaye verimliliğini sağlamayı hedeflediğini duyurdu. Bu çerçevede tamamen elektrikli üç sıralı SUV üretiminden vazgeçerek bu segmentte hibrit teknolojilere odaklanacak.

Porsche Kullanılmış Taycan Bataryalarıyla Enerji Depolama Sistemi Geliştirdi


Porsche, Leipzig tesisinde sürdürülebilirlik hedefleri doğrultusunda kullanılmış Porsche Taycan bataryalarını değerlendiren bir enerji depolama sistemi kurdu. Bu sistem, 5 MW güce ve 10 MWh depolama kapasitesine sahip olup, 4.400 adet pil modülünden oluşuyor. Sistem, kısa süreli aşırı yüklenmelerde %20'ye kadar daha fazla enerji sağlayabiliyor.

Güneş enerjisi sistemiyle entegre edilen bu depolama çözümü, enerji talebinin yüksek olduğu saatlerde şebeke yükünü azaltarak verimliliği artırıyor. Kullanım ömrünü tamamlamış bataryalar, geri dönüştürülmeden önce sabit depolama sistemlerinde yeniden kullanılabiliyor, böylece çevresel etki azalıyor.

Porsche’nin bu girişimi, elektrikli araç bataryalarının ikinci yaşamına yönelik yenilikçi bir çözüm sunuyor ve diğer tesislerde de uygulanabilecek önemli bir adım olarak öne çıkıyor.