if (window.location.href.includes("kurumsal-teklif")) { window.dataLayer = window.dataLayer || []; window.dataLayer.push({ 'event': 'kurumsal_teklif_button_click' }); }
Voltify Elektrikli Bülten On İkinci Sayısı | Voltify

Voltify Elektrikli Bülten On İkinci Sayısı


Voltify’dan Elektrikli Bültenin yeni sayısına hoş geldiniz.

Sektörden, markalardan, analistlerden, kısacası dünyada elektrikli araç pazar ve ekosistemine etki eden gelişmelerden haftalık derlediklerimizi düzenli olarak Voltify Blog’da paylaşıyoruz.

Bizi sosyal medya kanallarımızdan takibe alarak gelişmelerden haberdar olabileceğinizi hatırlatarak bu haftanın gelişmelerine geçebiliriz.

Strategy& 2024 Üçüncü Çeyrek Elektrikli Araç Satış Raporunu Yayımladı


PWV bünyesindeki Strategy& tarafından bu hafta yayımlanan rapora göre 2024'ün üçüncü çeyreğinde, analiz edilen tüm pazarlarda elektrikli araç satışlarının toplam satış payı %41'e yükseldi. Özellikle Çin'de şarj edilebilir (Plug-in) hibrit elektrikli araç satışları üç katına çıktı. Çin pazarı dünya genelinde satılan elektrikli araçların yarısından fazlasını oluşturuyor. Avrupa'da ise bazı pazarlarda yavaşlama gözlense de toplam bataryalı elektrikli ve hibrit araç satışlarında önemli artış gözlemlendi.

Avrupa Pazarı: Avrupa'nın en büyük beş pazarında (Fransa, Almanya, İtalya, İspanya, Birleşik Krallık), hibrit araçlar dahil toplam elektrikli araç satış payı %56'ya ulaştı. İngiltere, BEV payında (bataryalı elektrikli araç) %20 ile lider durumda. Ancak Almanya’da, devlet teşviklerinin sonlandırılması BEV satışlarında %45'lik bir düşüşe neden oldu. Norveç, %95 BEV pazar payıyla en yüksek oranı sağladı.

ABD Pazarı: ABD’de elektrikli araç satışlarının toplam payı ilk kez %20’yi geçti. Bataryalı elektrikli araç satışları %11 artarken, PHEV satışları yüksek fiyatlar nedeniyle %36 azaldı. Çin ve Asya Pazarı: Çin, elektrikli araç pazarında %50'nin üzerinde paya sahip olup, üçüncü çeyrekte 3 milyondan fazla elektrikli araç satışı gerçekleştirdi. Çin menşeli PHEV ihracatı yılın ilk üç çeyreğinde iki katına çıktı. Çin’de EV pazarı %33 büyüdü, PHEV satışları %79 arttı. Japonya’da ise EV pazarının büyük kısmı hibrit araçlardan oluşuyor ve BEV-PHEV satışları düşük seyrediyor.

Çin’de üretilen BEV’lere yönelik Avrupa Birliği'nin %45'e varan ek gümrük tarifesi uygulaması planlanıyor. Bu, Avrupa pazarında Çin menşeli BEV’lerin fiyat avantajını azaltmayı hedefliyor. Çeşitli Çinli üreticiler, Doğu ve Güney Avrupa'da üretim tesisi kurarak bu bariyerleri aşmayı hedefliyor.

Rapora göre gelecek yıllara yönelik beklentiler, elektrikli araç pazarının hem talep hem de teknolojik yenilikler açısından büyük bir dönüşüm yaşayacağını gösteriyor. Özellikle Çin’deki EV üreticileri, devlet destekleriyle hız kazanan elektrikli dönüşüm süreçlerini Avrupa ve diğer pazarlara genişletmeye kararlılar. Ek olarak, enerji depolama teknolojilerindeki gelişmeler ve artan şarj altyapısı yatırımları, elektrikli araçların daha yaygın ve pratik hale gelmesine katkı sağlayacak.

Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği Raporuna göre…


Eylül 2024'te bataryalı elektrikli araç kayıtları %9,8 artış göstererek 139.702 adede ulaştı.

Plug-in hibrit araç kayıtları ise geçen ay %22,3 düşüşle dikkat çekti ve tüm büyük pazarlarda düşüş yaşandı. Eylül ayında Plug-in hibrit araç pazar payı %6,8’e düşerek geçen yılki %8,2 oranının altında kaldı, toplamda 54.889 adet satış gerçekleşti.

Öte yandan, hibrit-elektrik araç kayıtları Eylül ayında %12,5 oranında büyüyerek yükseldi. Hibritlerin pazar payı, Eylül 2023'teki %27,4’ten %32,8’e yükselerek benzinli araçların payını geride bıraktı.

Eylül 2024'te benzinli otomobil satışları %17,9 oranında geriledi ve dört büyük pazarda çift haneli düşüşler yaşandı: Fransa (%-31,9), İtalya (%-23,3), Almanya (%-15,2) ve İspanya (%-10,7). Benzinli otomobillerin pazar payı geçen yıl Eylül ayında %34 iken, bu yıl %29,8’e düştü. Aynı şekilde, dizel otomobil satışları da %23,5 oranında azalarak pazarın yalnızca %10,4’ünü oluşturdu. Genel olarak, Avrupa Birliği pazarlarının üçte ikisinde düşüşler gözlemlendi.

Avrupa Birliği genelindeki otomobil satışlarındaki genel düşüş, tüketici harcamalarını sınırlandıran enflasyon ve yüksek faiz oranları gibi ekonomik endişelere bağlı olarak şekilleniyor. Yine de, BEV pazar payındaki artış, birçok tüketicinin iklim kaygıları ve daha sıkı emisyon standartları nedeniyle elektrikli araçlara yönelmeye devam ettiğini gösteriyor.

Bu dönemde, otomobil üreticileri, emisyonları düşürmeye yönelik Avrupa düzenlemeleri doğrultusunda elektrikli araç tekliflerini genişletmeye odaklanıyor. Bu durumun önümüzdeki aylarda pazar dönüşüm hızını artırması bekleniyor.

Cumhuriyet’in 101. Yılında Sürdürülebilir Geleceğe Güçlü Adımlar


Geçtiğimiz günlerde kutladığımız Cumhuriyet’in 101. yılı vesilesiyle, ülkemizde elektrikli mobiliteye geçişin benimsendiğini gösteren ve örnek teşkil eden güzel gelişmeler yaşandı. Sürdürülebilir ulaşımı destekleyen bu adımlar, Türkiye'nin temiz enerjiye geçiş sürecine önemli katkılar sağlıyor.

Tesla, 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı'na özel olarak Türkiye'deki tüm elektrikli araç sahiplerine sürdürülebilir mobiliteye katkıda bulunacak bir jest yaptı. Ülkemizde gerçekleşen bu uygulama ile Tesla, Supercharger şarj istasyonlarını tüm elektrikli araç kullanıcılarına ücretsiz olarak açarak çevre dostu ulaşımın önemini vurguladı ve Türkiye'de elektrikli araç kullanımını teşvik etti.

Benzer şekilde Trugo, Beefull, Lumicle, Eşarj gibi şarj işletmecileri de çeşitli kampanyalar sağladı. Bu kampanyalar, yalnızca karbon emisyonlarını azaltmaya destek sağlamakla kalmadı, aynı zamanda gelecekteki benzer uygulamalara örnek teşkil ederek temiz enerjiye geçişi hızlandırma potansiyelini de gözler önüne serdi.

Washington'da Elektrikli Araç İndirim Programı


Washington eyaletinde 1 Ağustos'ta Ticaret Bakanlığı tarafından başlatılan elektrikli araç indirim programı, sadece birkaç ay içinde büyük bir başarıya ulaştı. Ağustos ayından bu yana 6.000'den fazla sakin, yeni elektrikli araçlarını kullanmaya başladı. Federal yoksulluk sınırının %300'üne kadar gelire sahip bireyler ve haneler, 2.500 ila 9.000 dolar arasında değişen satış noktası indirimlerinden yararlanarak programa katılmaya hak kazandı. Programın hedef kitlesi düşük gelirli sürücülerdi ve ortalama 7.400 dolarlık bir indirim sağladı.

Programa beklenenden çok daha yüksek bir katılım oldu. Katılımın tahmin edilenin üç katına çıkmasıyla finansman 90 günden kısa sürede tükendi ve Washington eyaleti, özellikle düşük maliyetli elektrikli araç kiralama seçeneği ile dikkat çekti. Bu seçenek yeni elektrikli araçlar için 9.000 dolar indirim sağlıyordu ve eyalet, kiralamalar için daha yüksek bir indirim tutarı sunan ilk eyalet oldu. Bunun, birkaç yıl içinde kullanılmış elektrikli araç pazarını genişleteceği düşünülüyor.

Program yöneticisi Steven Hershkowitz’e göre, programa harcanan her 1 doların, beş yıl içinde 3,10 dolarlık bir fayda sağlaması bekleniyor. Bu tahmin, karbon emisyonlarının azaltılması, yakıt tasarrufu ve ilerleyen yıllarda kullanılmış pazara giren araçların yaratacağı tasarrufları kapsıyor. Geri ödeme alanların %89'u, bu program olmadan elektrikli araç satın alamayacaklarını veya kiralayamayacaklarını belirtiyor.

Bu program, Türkiye için de örnek teşkil edebilecek nitelikte. Washington’daki başarı, doğru teşvik politikalarıyla elektrikli araçlara geçişin hızlanma potansiyelini ortaya koyuyor. Türkiye'nin de benzer bir modelle, özellikle düşük gelirli haneler için elektrikli araç satın alma veya kiralama teşvikleri sunarak, elektrikli araç kullanımını yaygınlaştırması mümkün olabilir. Bu sayede hem ulaşım kaynaklı karbon emisyonları azaltılabilir hem de yüksek yakıt maliyetlerinin önüne geçilebilir. Türkiye, enerji dönüşümü ve çevre dostu ulaşım alanında ilerlemek için bu tür yenilikçi programlardan ilham alarak, sürdürülebilir mobiliteye katkı sağlayabilir.

Benzinli Aracı Bir Günde Hibrit Araca Dönüştürmek


Bir Fransız şirketi olan Green Corp Konnection'ın otomotiv yan kuruluşu Solution F'deki çalışanlar, eski araçları sadece bir günde hibrit elektrikli bir araca dönüştürebilecek yeni bir güçlendirme kiti üzerinde çalışıyor.

Ekim ayında Paris Otomobil Fuarı'nda sergilenen Twin-E kiti, otomobillerin "tam elektrikli modda" 50 km/s hıza kadar çıkmasını sağlıyor, bu hızın üzerine çıkması durumunda ise hibrit güce geçiyor.

Bunu yapmak için, aracın eski manuel şanzımanının yerine geçen bir planet dişli takımıyla birlikte 48V'luk bir elektrik motoru takıyor. Daha sonra, aracın bagajındaki zemine şarj edilebilir bir pil ekleniyor.

Aracın tam elektrikli modunda çalışmasını sağlamak için batarya gücünü kullanan orijinal içten yanmalı motorun yanına küçük bir elektrik motoru da yerleştirilmiş.

Twin-E kiti henüz satışa sunulmadı ancak kitin 2025 yılının ortalarına doğru hazır olması gerektiği ve maliyetinin yaklaşık 8.500 avro, Fransız hükümetinin desteğiyle karşılanması durumunda ise 4.000 avro olması gerektiği öngörülüyor.

Linn-Benton Community College’da Kadınlar İçin Destekleyici Program


Amerika’daki Linn-Benton Community College, önümüzdeki sonbaharda daha fazla kadını alana çekmeyi hedefleyen yeni bir elektrikli araç programı geliştiriyor.

Hibeyle finanse edilen programın bu dönemde başlaması planlanıyordu ancak birkaç engelle karşılaştı. Bunlardan biri de bu alanda nitelikli eğitmenler bulmak.

2023 anketine göre Amerika’da, kadınlar ulaştırma sektörü iş gücünün yalnızca %24'ünü oluşturuyor. Birçok kadının sektörde bir kariyer yolu görmemesi nedeniyle çalışmada, otomotiv programındaki kadınlar için daha destekleyici bir kültür yaratmak amacıyla eğitim oturumları oluşturulması planlanıyor. Şu anda altı yeni dersin müfredatını geliştirmek üzerinde çalışılıyor, bunlardan dördünün öncelikli olarak elektrikli ve hibrit araçlara odaklanıyor.

2025’te başlayacak olan programın planı gelecekte sürdürülebilir kılmak için daha fazla hibe fonu elde etmek.

Elektrikli Araç İçin Pillerde Elektrokimyasal Empedans Spektroskopisi


KAIST araştırmacıları, elektrikli araçlardaki ve enerji depolama sistemlerindeki (ESS) pillerin uzun vadeli kararlılığını ve verimliliğini artırmak için umut vadeden yeni bir teknoloji geliştirdiler. Elektrik Mühendisliği Okulu'ndan Profesör Kyeongha Kwon ve Sang-Gug Lee tarafından yönetilen ekip, elektrokimyasal empedans spektroskopisi (EIS) adı verilen bu teknolojinin, pillerin şarj (SOC) ve sağlık (SOH) durumunu yüksek hassasiyetle teşhis edebileceğini ve izleyebileceğini belirtiyor. EIS, bir pildeki empedansı ölçerek pil performansını ve kaybını değerlendiren güçlü bir yöntemdir. Ayrıca, termal özelliklerin, kimyasal ve fiziksel değişimlerin tespit edilmesinde, pil ömrünün tahmin edilmesinde ve arızaların nedenlerinin belirlenmesinde de kullanılabiliyor. Bu teknoloji, elektrikli araçların yanı sıra enerji depolama sistemlerinin performansını da önemli ölçüde iyileştirme potansiyeline sahip.

Stellantis ve Factorial’dan Katı Hal Pillerle Elektrikli Geleceğe Adım


Stellantis ve Factorial, katı hal pil teknolojisinin ticarileşmesini hızlandırarak elektrikli araçlar için yeni bir dönemin kapısını aralıyor. 2026 yılı itibarıyla Factorial’ın ileri FEST teknolojisine dayanan katı hal pilleri ile donatılmış Dodge Charger Daytona modellerinden oluşan gösteri filosu, bu yenilikçi teknolojinin performansını gerçek sürüş koşullarında test edecek. Factorial, 390 Wh/kg üzerinde özgül enerji yoğunluğu sunan bu pilleri Stellantis'e tedarik ederek elektrikli araçlarda daha yüksek enerji verimliliği, azaltılmış ağırlık ve uzun vadede maliyet avantajları sağlıyor.

Stellantis, bu yeniliği, yüksek hacimli elektrikli SUV'lar ve performans araçları için geliştirdiği STLA Large platformunda uygulamayı hedefliyor. Dare Forward 2030 stratejik planının temelinde yer alan bu platform, Jeep, Dodge, Chrysler, Alfa Romeo ve Maserati gibi prestijli markaların dönüşümünde önemli bir rol üstleniyor. Stellantis ve Factorial’ın iş birliği, elektrikli araçların geleceğine yönelik vizyoner bir adım olarak öne çıkıyor.

Kısa Kısa Markalardan ...


Cupra, Birleşik Krallık'ta ilk kez elektrikli araç satın alanların endişelerini gidermek için tasarlanan tamamen elektrikli CUPRA Born için üç aylık iade seçeneği başlattı . Bu girişim, potansiyel EV sahiplerine gönül rahatlığı sağlamayı ve uzun vadeli bir taahhütte bulunmadan CUPRA Born'u deneyimlemelerini sağlamayı amaçlıyor. Elektrikli araç benimsenmesini daha da teşvik etmek için CUPRA, 10.000 mil (16 km) ücretsiz şarj sunmak için OVO ile ve ücretsiz bir ev EV şarj cihazı sağlamak için Ohme ile ortaklık kurdu .

Kia'nın bugüne kadarki en uygun fiyatlı elektrikli aracı piyasaya çıktı. Kore markasının Avustralya pazarı için Çin'de ürettiği ilk elektrikli araç.

2025 Kia EV5, segmentin en çok satan modeli Tesla Model Y'den daha ucuz bir başlangıç fiyatıyla Avusturalya’da bayilere ulaştı. Başlangıçta Air ve Earth olmak üzere iki donanım seviyesiyle satışa sunulacak olan EV5 serisi, yıl sonundan önce serinin en üst versiyonu olan GT-Line versiyonuyla karşımızda olacak.

MG, Auto Trader'ın son verilerine göre, Ekim ayında yeni elektrikli araç müşterileri arasında en popüler marka oldu. Veriler, MG'nin yeni elektrikli araç müşteri adayları arasında en yakın rakiplerinden iki kat daha fazla paya sahip olduğunu gösteriyor. Elektrikli otomobil aramalarının beşte birinden fazlası (%21) MG için yapılırken, BMW %8,9 ve Nissan %5,2 payla geride kaldı.

Ayrıca, en çok talep gören ilk üç elektrikli araç da MG modelleriydi. MG4, %9,2 ile en popüler model olurken, MG5 %5,5 ve MG ZS %4,9 payla onu takip etti. Bu veriler, MG'nin elektrikli araç pazarında hızla yükseldiğini ortaya koyuyor.

Tesla’nın dünya çapında yankı uyandıran elektrikli aracı Cybertruck, kasım ayında Türkiye'de sergilenecek.

6-10 Kasım 2024 tarihleri arasında İstanbul Vadiistanbul'da, 12-14 Kasım 2024 tarihleri arasında ise Ankara Armada AVM'de etkileyici görünüme sahip olan elektrikli araca yakından bakılabilecek.